آرایش و زیبایی

ماسک های خانگی، ضد خشکی پوست

maskhaykhanegi

پاییز که می‌آید، با خودش پوست خشک و ترک خورده را هم می‌آورد. پوستی که اگر ذات خشکی هم داشته باشد زودتر از آمدن سرما به خارج و پوسته شدن می‌افتد و نه تنها زیبایی‌تان را خدشه‌دار می‌کند، بلکه اگر مشکلاتش را برطرف نکنید، به شکلی جدی آسیب می‌بیند. برای بیرون آمدن از بحرانی که تغییر فصل برای‌تان ایجاد می‌کند، نیازی به هزینه زیاد و گذراندن ساعت‌ها وقت در مطب متخصصان ندارید. شما می‌توانید قبل از هر کاری با چند ماسک ساده و ارزان خانگی به پوست‌تان آب‌رسانی کنید و اگر مشکل‌تان حل نشد، به‌دنبال درمان جدی‌تری بگردید. البته ماسک‌های متنوعی که در این مطلب برای‌تان تدارک دیده‌ایم را همزمان مصرف نکنید، بلکه باتوجه به نیازهای پوست‌تان یکی‌ را انتخاب کنید و درمان را چند هفته ادامه دهید تا نتیجه‌اش روی پوست‌تان ظاهر شود.

با گیا‌هان آب بدهید!
یک افشانه کوچک بخرید و آن را با این مواد پر کرده و روی صورت‌تان اسپری کنید:
–  ریحان و بابونه را در قوری آب‌جوش بریزید و بگذارید دم بکشند. پس از خنک شدن، هر روز یک بار این دمنوش را روی صورت‌تان اسپری کنید تا خشکی‌اش برطرف شود.
– بابونه پای ثابت آب رسانی‌های گیاهی است. می‌توانید آن را با گل همیشه بهار دم کنید و در یخچال بگذارید. اسپری کردن روزانه این دمنوش هم به پوست شما آب‌رسانی می‌کند.
– گل ختمی را در آب بجوشانید. این جوشانده را قبل از خواب روی صورت‌تان اسپری کنید.

ماسک عسل و بابونه
مواد لازم
عسل: دو قاشق غذاخوری
روغن بادام: سه قاشق غذاخوری
دمکرده بابونه: نیم فنجان

روش تهیه
عسل را با روغن بادام مخلوط کنید و برای آنکه نرم‌تر شود و هم زدنش راحت‌تر باشد، چند دقیقه آن را روی کتری قرار دهید تا با بخار آب جوش حرارت ببیند و نرم شود. همزمان با این کار کمی گیاه بابونه را با آب در یک فنجان بریزید، روی سرش چیزی بگذارید تا با حرارت خود دم بکشد و وقتی دم کشید آن را صاف کنید و تفاله‌هایش را دور بریزید.  وقتی عسل و روغن‌تان روان شد و به‌راحتی توانستید آن را هم بزنید، مخلوط را از روی حرارت بردارید و با دمنوش‌تان در یک ظرف هم بزنید. صبر کنید تا ماسک‌تان کاملا سرد شود و سپس آن را روی پوست‌تان بگذارید.

مدت استفاده
20 دقیقه تا نیم ساعت/ سه‌بار در هفته

با پوست‌تان چه می‌کند؟
این ماسک پوست‌تان را آرام می‌کند و التهابی که ممکن است به‌خاطر خشکی و سرما ایجاد شده باشد را از بین ببرد. گذشته از این، به پوست‌تان آبرسانی هم می‌کند و میزان چربی پوست را هم تنظیم می‌کند. عسل یک آب‌رسان و آنتی‌بیوتیک طبیعی است و ترکیب کردن آن با بابونه که ضدالتهاب و التیام‌بخش است، می‌تواند طراوت از دست رفته را به پوست شما برگرداند.

ماسک خیار و شیر
مواد لازم
خیار: یک عدد
شیر پرچرب: یک کاسه

روش تهیه
خیار را پوست بگیرید و حلقه کنید، سپس شیر پرچربی که از یخچال بیرون آورده‌اید را در کاسه بریزید و حلقه‌های خیار را در آن قرار دهید. اجازه دهید حلقه‌ها برای 20 دقیقه در شیر استراحت کنند. سپس آنها را روی پوست‌تان بچینید و 20دقیقه در حالت آرامش قرار بگیرید. وقتی خیارها را از روی صورت‌تان برداشتید، یک پنبه را به شیر آغشته کنید و روی صورت‌تان بمالید. سری دوم این ماسک هم باید 10 دقیقه روی صورت‌تان قرار بگیرد تا اثرش را روی پوست بگذارد.

مدت استفاده
20 دقیقه تا نیم ساعت/ سه‌بار در هفته

با پوست‌تان چه می‌کند؟
خیار را که روی پوست‌تان بگذارید، در همان لحظه خنکی‌اش را احساس می‌کنید. این ماسک ارزان و در دسترس پوست شما را آرام می‌کند و طراوت از دست رفته را به آن برمی‌گرداند، اما با شروع پاییز، دیگر تنها به یک ماسک آرام‌بخش نیاز ندارید. پوستی که به‌خاطر تغییرات آب و هوایی خشک شده به آب‌رسانی نیاز دارد که با کمک خیار انجام می‌دهید اما کمی هم لازم است چربی طبیعی به پوست‌تان تزریق کنید و این کار با کمک شیر پرچرب به بهترین شکل انجام می‌شود.

ماسک گوجه‌فرنگی و لیمو
مواد لازم
گوجه فرنگی: یک عدد
لیموی تازه: یک نصفه

روش تهیه
لطف درست کردن ماسک خانگی، به دردسترس بودن مواد آن است. شما می‌توانید چنین ماسک‌هایی را هر لحظه که خواستید با آنچه در یخچال دارید، درست کنید و به پوست‌تان آرامش و طراوت تزریق کنید. برای تهیه این ماسک تنها به گوجه‌فرنگی و لیموترش نیاز دارید. گوجه را رنده کنید یا با گوشت‌کوب برقی له کنید، روی آن نیمی از لیموترش را بچکانید و خوب هم بزنید. سپس مخلوط را روی پوست صورت و گردن‌تان ماسک کنید.

مدت استفاده
15 دقیقه/ دو بار در هفته

با پوست‌تان چه می‌کند؟
به این دلیل مدت استفاده از این ماسک کمتر از ماسک‌های قبلی است که تا اندازه‌ای خاصیت لایه‌برداری هم دارد. حتما شنیده‌اید که ماسک آبلیمو و شکر می‌تواند لایه‌های مرده را از روی پوست‌تان بردارد، پس برای شمایی که پوست‌تان به‌خاطر تغییر فصل خشک شده، استفاده مستمر از چنین ماسک‌هایی مناسب نخواهد بود. شما می‌توانید با ماسک گوجه‌فرنگی و لیمو علاوه بر آبرسانی به پوست‌تان آن را ویتامینه کنید و زبری و خشکی پاییز را از پوست‌تان بگیرید. پس از استفاده از این ماسک صورت‌تان را با آب ولرم به آرامی بشویید.

ماسک جوانه گندم
مواد لازم
آرد جوانه گندم: یک قاشق مرباخوری
آب سیب: یک قاشق غذاخوری
ماست: یک قاشق غذاخوری
روغن جوانه گندم: یک قاشق چای‌خوری

روش تهیه
جوانه گندم پودر شده را در آب سیب بریزید و با دقت مخلوط کنید تا حالت خمیری بگیرد. سپس ماست و روغن جوانه را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. پس از شستن پوست‌تان این مخلوط را و در حالت آرامش روی ‌پوست‌تان بگذارید.

مدت استفاده
20 دقیقه/ سه‌بار در هفته

با پوست‌تان چه می‌کند؟
کاهو می‌تواند به پوست خشک شده شما آبرسانی کند و احساس خوشایند خنکی و تازگی را به پوست‌تان بدهد. شیر هم همان‌طور که در ماسک خیار توضیح دادیم، چربی مورد نیاز پوست‌تان را تامین و تنظیم می‌کند. این ماسک ارزان‌قیمت با رساندن آب و چربی به پوست‌تان، چهره شما را شاداب‌تر نشان می‌دهد و از ظهور زودرس چروک روی پوست‌تان جلوگیری می‌کند.

ماسک شیر و کاهو
مواد لازم
شیر: یک لیوان
برگ کاهو: شش عدد

روش تهیه
برگ‌های کاهو را خوب بشویید تا آلودگی روی آنها نماند و مشکلات پوست‌تان بیشتر نشود. سپس شیر را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و برگ‌های کاهو را در آن بجوشانید. نگذارید برگ‌ها له شوند و وقتی کمی در شیر قل زدند، آنها را از صافی بگذرانید و برگ‌ها را در ظرفی قرار دهید تا خنک شوند. صورت‌تان را بشویید و برگ‌ها را روی پوست‌تان بگذارید و در حالت آرامش قرار بگیرید. روش استفاده از این ماسک هم تقریبا مثل ماسک شیر و خیار است. یعنی بعد از برداشتن برگ‌ها از روی پوست‌تان یک پنبه آغشته به شیر را باید روی صورت‌تان بکشید و دقایقی صبر کنید تا شیر روی پوست‌تان اثرش را بگذارد.

مدت استفاده
20 دقیقه تا نیم ساعت/ سه‌بار در هفته

با پوست‌تان چه می‌کند؟
این ماسک نه‌تنها به پوست‌تان آبرسانی می‌کند، بلکه به تغذیه پوست شما هم کمک می‌کند. در صورتی که پوست‌تان چرب است، می‌توانید روغن‌زیتون را از این دستور حذف کنید و تنها از خاصیت آبرسانی آن استفاده کنید. جوانه گندم یک غذای کامل برای پوست شما به‌حساب می‌آید و این ماسک را می‌توانید سه تا چهار بار در هفته استفاده کنید.
منبع:مجله سیب سبز

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا