احکام ، اعمال و دانستنی های مذهبی

چند چیز نجاست را پاک می‌کند؟

nejasat

اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکی از آنها به طوری تر باشد که تری یکی به دیگری برسد، چیز پاک نجس می شود و اگر تری به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، چیزی که پاک بوده نجس نمی شود.سوال: آیا کرم، پماد یا سایر مواد مشابه می توانند نجاست را انتقال دهند؟ مایعات به جز آب چطور؟

همه مراجع (حفظهم الله تعالی) می فرمایند: اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکی از آنها به طوری تر باشد که تری یکی به دیگری برسد، چیز پاک نجس می شود[1]. و اگر تری به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، چیزی که پاک بوده نجس نمی شود[2].

همچنین اگر چیز پاکی به چیز نجس برسد و انسان شک کند که هر دو یا یکی از آنها تر بوده یا نه، آن چیز پاک نجس نمی شود[3].[4]

پاسخ های دریافتی از دفاتر مراجع در خصوص سوال مذکور به شرح ذیل می باشد:

دفتر حضرت آیه الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):

“انتقال نجاست از طریق کرم، پماد و مایعات به جز آب امکان دارد.”

دفتر حضرت آیه الله العظمی سیستانی(مدظله العالی):

“بله کرم نجس و یا مایع نجس ملاقى خود را نجس می کند. والله العالم”

دفتر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی):

“آری، و مایعات نیز نجاست را انتقال می دهند.”

به هر حال رطوبتی موجب نجاست می شود که سرایت کند. به همین جهت اگر مقدار کرم و پماد به مقدار زیاد باشد و هوا هم گرم باشد که باعث مایع شدن کرم و پماد شود نجاست را انتقال خواهد داد.

دفتر حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی(مدظله العالی):

باید رطوبت به قدری باشد که سرایت کند و اگر خیلی کم است و روی شنی که با آن برخورد می کند اثر نمی گذارد موجب انتقال نجاست نمی شود و فرقی بین رطوبت مایعات نیست. والله العالم.

سوال: فضله پرندگان حرام گوشت چه حکمی دارد. مرجع: آیه الله مکارم شیرازی مدظله

پاسخ: نجس نیست ولی بنابر احتیاط مستحب پرهیز نمایید.

سوال: قرآنی دارم که سال ها پیش آب نجسی روی آن ریخت تمیز کردم ولی اکنون دچار شک و تردید هستم که نجاست از بین رفته یا نه؟ مرجع: آیه الله نوری همدانی(مدظله)

پاسخ: در صورتی که نجاست روی قرآن ریخته شده باشد آب کشیدن آن واجب فوری است و اگر سال ها قبل چنین اتفاقی افتاده به نجاست باقی مانده است.

سوال: اگر فردی با لباس نجس نماز بخواند اگر میان نماز و یا بعد از نماز بفهمد که لباسش نجس بوده نمازش چه حکمی دارد؟ مرجع:آیه الله بهجت(قدس سره)

پاسخ: اگر در بین نماز متوجه شد و وقت وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند و لباس پاک بپوشد و نماز را بخواند. و اگر وقت تنگ باشد بدون شکستن نماز باید لباس نجس را از تن خارج کند و اگر پس از نماز متوجه شد نماز باطل است و باید با لباس پاک نماز را اعاده کند.

سوال: مسأله نجس شدن ملات سرامیک ساختمان : در ظاهر سرامیک چیزی از نجاست به چشم نمی خورد و به نظر می رسد سطح سرامیک و حتی ملات بند کشی آن پاک باشد و فقط ملات زیر آن نجس باشد همچنین امکان نصب فاضلاب هم وجود نداشته. با این وجود آیا با رسیدن آب قلیل به ملات زیر سرامیک، سطح خیس سرامیک هم نجس می شود؟ ثانیا آیا باید در مورد اطمینان از پاک بودن ملات بند کشی بین سرامیک ها از سرامیک کار تحقیق شود؟ مرجع: آیه الله سیستانی(مدظله)

پاسخ: اگر نجس بودن ظاهر زمین و سطح سرامیک معلوم نیست آن مکان محکوم به پاکی است و آب کشیدن و طهارت آن لازم نیت و نجس بودن ملات های زیر سرامیک هم ضرری به سطح سرامیک وارد نمی کند و تحقیق از سرامیک کار لازم نیست
سوال: در مورد نجس شدن خاک: 1) اگر مهر نماز نجس شود آیا با آب کشیدن پاک می شود؟ (برای طهارت آن باید چکار کرد)؟ 2) کاشف به عمل آمده که هنگام فرش کردن ساختمانی با سرامیک، یکی از کارگران دست خونی خود را در بشکه آب قلیلی که با آن ملات می ساخته اند شسته است (و به مسأله آن آگاهی نداشته است) که تبعاً ملات ساخته شده هم نجس می باشد. اگر پس از چندی برای شستن سرامیک از آب پاک قلیل استفاده شود و آب از بین بندهای سرامیک به ملات نفوذ کند آب پاک قلیل نجس می شود؟ مرجع: آیه الله سیستانی (مدظله)

پاسخ: 1) باید در آب کر یا جاری قرار گیرد که آب به تمام آن فرو رود و اگر قبل از قرار دادن در آب کر یا جاری رطوبت داشته باشد باید خشک نمود و سپس در آب کر یا جاری قرار گیرد. 2) اگر ظاهر زمین نجس باشد در صورتی با آب قلیل پاک می گردد که آب از جایی مثل فاضلاب یا سوراخی که در زمین قرار دارد خارج شود وگرنه به نجاست خود باقی می ماند مگر اینکه به وسیله شلنگ آب کشید که در این صورت ظاهر زمین و ساختمان پاک است. هر چند داخل آن به نجاست خود باقی است.

سوال: چند چیز نجاست را پاک می‌کند، آنها را نام ببرید؟

جواب: ده چیز، نجاست را پاک می‌کند و آنها را مطهرات می‌گویند:

1.آب. 2.زمین. 3.آفتاب. 4.استحاله. 5.انتقال. 6.اسلام. 7.تبعیت 8..برطرف شدن عین نجاست 9.استبراء حیوان نجاست خوار 10. غائب شدن مسلمان (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م 148)
سوال: آیا با تری دست می‌شود چیز نجس را تطهیر کرد؟ مثلاً یک دست بکشد و نجاست را برطرف کند و یک دست دیگر بکشد و آن را پاک کند؟

جواب: کافی در تطهیر نیست. (استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س319)

پی نوشت:

[1] آیه الله خوئی ره: و همچنین اگر به چیز سومی با همان رطوبت برسد نجسش می کند، و مشهور فرموده اند که متنجس به طور مطلق منجس است ولی این حکم در غیر واسطه اول محل اشکال است.

[2] آیات عظام: خوئی، سیستانی: اگر چه به عین نجس برسد.

آیه الله مکارم شیرازی دام ظله: مسأله – هر گاه چیز پاکی با چیز نجسی ملاقات کند و یکی از آن دو رطوبت داشته باشد نجس می شود، اما اگر هر دو خشک باشند یا رطوبت به قدری کم باشد که سرایت نکند، پاک است.

[3] آیه الله تبریزی ره: مگر حالت سابقه چیز پاک, رطوبت مسریه باشد. مکارم: اگر در ملاقات، یا در رطوبت داشتن شک کند، آن چیز نجس نمی شود.

[4] توضیح المسائل مراجع: مبحث: راه نجس شدن چیزهای پاک، م 126-

منبع : tebyan.net

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا