بیماری و راه درمان

اثر تغذیه درپیشگیری از بیماری مننژیت

308874_431

تغذیه ,اثر تغذیه درپیشگیری از بیماری مننژیت ،مننژیت به معنی عفونت در مایع نخاعی موجود در طناب نخاعی یا مایع احاطه کننده مغز است که گاهی به عنوان مننژیت نخاعی نیز نامیده می شود که در این صورت علاوه بر التهاب مایع نخاع در طناب نخاعی ، التهاب پرده های مغز هم مشاهده می شود.
فرزاد برهمندپور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص به شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) می گوید : از جمله علائم مننژیت می توان به تب بالا، سردرد و سفتی گردن که طی چند ساعت تا ۲ روز کامل می شود، اشاره کرد. از علائم دیگر مننژیت می توان به تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، گیجی و خواب آلودگی اشاره کرد. البته با پیشرفت بیماری ممکن است فرد دچار تشنج هم بشود.

اگرچه مصرف دارو و توجه به نکات پزشکی برای درمان این بیماری ضروری است، اما از دیدگاه تغذیه ای، مصرف برگ کلم، استفاده از روغن بادام شیرین، بوییدن گل زعفران، خوردن توت پخته، عسل و انجیر برای درمان مننژیت مفید است. به علاوه بر این که آب کیوی و آب لیمو ترش هم برای بیماران مننژیتی می تواند مفید باشد اما این بیماران باید از مصرف هندوانه و خیار پرهیز کنند.

در صورتی که موثرترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری مننژیت، واکسیناسیون است، اما از دیدگاه تغذیه ای هم مصرف مواد غذایی که باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن شوند، می توانند در پیشگیری از بیماری مننژیت موثر باشند. در این زمینه مصرف میوه های حاوی ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی، هندوانه و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای سبز باید افزایش یابد. به علاوه این که مصرف مواد غذایی حساسیت زا و آلرژی زا و مواد غذایی حاوی رنگ دهنده ها و طعم دهنده های مصنوعی در بیماران مبتلا به مننژیت باید محدود شود.

منبع : shafaqna.com

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا