زناشویی 18+

خشت اول ازدواج

 

ازدواج موفق, ازدواج سالم, مسیر ازدواج

همه ما آرزوی داشتن ازدواجی سالم و موفق را داریم. اما زوج های زیادی هستند که اولین قدم شان را برای چنین ازدواجی، اشتباه برمی دارند.

اولین گام برای یک ازدواج موفق، مناسب بودن نحوه آشنایی دختر و پسر است. آنها یکدیگر را می بینند، جذب هم می شوند، بیشتر و بیشتر هم را می شناسند و آنقدر به یکدیگر وابسته می شوند که ناخودآگاه در مسیر ازدواج می افتند. یعنی چون یکدیگر را دوست دارند، برای آینده بلند مدت با هم برنامه ریزی می کنند. در حالی که هنوز به قدر کافی یکدیگر را نشناخته، محک نزده و از موفقیت ازدواج شان مطمئن نیستند.

نحوه آشنایی پسر و دختر نباید به گونه ای باشد که هر دوی آن ها را درگیر وابستگی احساسی کند.

برخی از جوانان در همین مرحله یعنی نحوه آشنایی دچار اشتباه می شوند و خودشان را درگیر یک رابطه عاطفی می کنند. هر اندازه چنین رابطه هایی طولانی تر باشد، احساسات بیشتر بر آن ها حکم فرما می شود.

دختر و پسرهای جوان باید توجه داشته باشند که گاهی در همین رابطه ها متوجه می شوند که طرف مقابل شان خطاهای غیر قابل بخششی انجام می دهد اما به خاطر علاقه شدید، آن مشکلات را کم اهمیت می بینند که اگر به ازدواج ختم شود، در آینده باعث صدمات جبران ناپذیری در زندگی شان می شود. آنها امیدوارند آینده برگ های بهتری برایشان رو کند یا طرف مقابل را تغییر دهند تا زندگی به کامشان شود. امیدی که باید همین حالا بگوییم تقریبا محال است.

جذب جذاب ها می شویم
معمولا اولین عنصر محرک برای آشنایی با یک نفر «جذابیت» است و جذابیت ظاهری بیشترین تأثیر غیرمنطقی را بر بیشتر افراد دارد. در نگاه اول جذاب ترین افراد به احتمال زیاد افرادی خونگرم، با عاطفه، مهربان، زیبا و با کفایت هستند. جذابیت ظاهری در فرآیند آشنایی برای مردان از اهمیت بیشتری برخوردار است در حالی که برای زنان ویژگی های شخصیتی مهم تر است.

به یاد داشته باشید که جذابیت ظاهری می تواند فرد را درگیر فرآیند آشنایی کند، اما لزوما ارتباطی طولانی مدت و شاد را به همراه نخواهد داشت. اما به جز جذابیت ظاهری و شخصیتی، جذابیت اجتماعی فرد نیز مهم است. جذابیت اجتماعی شامل طبقه اجتماعی، تحصیلات، شغل و قومیت، زبان و فرهنگ است. اما دو منبع دیگر جذابیت که کمتر به آن ها پرداخته شده است، شباهت ها و تفاوت هاست.

شباهت ها بیشتر درباره اندیشه ها، باورها و نگرش هاست. هرچه شباهت ها بین دو نفر بیشتر باشد، جذابیت بیشتری به وجود می آید و منبع دیگر جذابیت «تضاد و تفاوت هایی» است که افراد با یکدیگر دارند. تضادها و تفاوت ها به صفات و شرایطی اشاره دارد که ما تجربه نکرده ایم و دوست داریم که صاحب آن صفت یا ویژگی بشویم به عنوان مثال ممکن است یک فرد درونگرا یک انسان برونگرا را جذاب بداند.

با این حال اگر صرفا به دنبال همسری جذاب هستید، بد نیست به این نکته هم توجه داشته باشید که داشتن جذابیت ظاهری زیاد در عین حال که یک مزیت است، می تواند یک نقطه ضعف هم محسوب شود چرا که جامعه معیارهای سخت گیرانه تری نسبت به این افراد دارد. بنابراین زنان و مردانی که جذابیت بالایی دارند، ممکن است مجبور باشند دائم وفاداری خود را به همسری که جذابیت کمتری دارد اثبات کنند.

خداحافظی با آنهایی که قصد ازدواج ندارند
معمولا دخترها و پسرها یک تفاوت عمده در زمینه آشنایی پیش از ازدواج با یکدیگر دارند و آن، این که برخی پسران بدون قصد ازدواج وارد فرآیند آشنایی با یک دختر می شوند و حتی این مسئله را از او پنهان نمی کنند!

برخی از دختران فکر می کنند که اگر پسری از ابتدا بگوید که قصد ازدواج ندارد، ممکن است بعدا نظرش تغییر کند در حالی که پسران این مطلب را نشانه صداقت خود می دانند و هنگام پایان دادن به رابطه کمتر احساس گناه می کنند!

دختران به اشتباه در تمام این مدت می کوشند تا با ابراز محبت بیشتر نظر طرف مقابل را تغییر دهند اما با وجود این، موفق نمی شوند و پس از شکست در رابطه، احساس می کنند که بازی خورده اند و حس حقارت، ناامیدی و نفرت پیدا می کنند.

اگر شما نیز دل به پسری سپرده اید که از ازدواج می ترسد، یا به هر دلیلی می گوید که قصد ازدواج با شما را ندارد، در شرایطی مشابه قمار قرار دارید؛ یعنی هرچه فرد در بازی بیشتر می بازد بیشتر قمار می کند (بیشتر پیش می رود) تا بلکه بتواند همه باخت ها را در یک برد جبران کند. پس در چنین وضعیتی بهترین کار، پایان دادن به این رابطه است.

اشتباه در نحوه آشنایی را تکرار نکنید
اگر فردی در رابطه ای احساسی شکست خورد، حداقل باید این را یاد بگیرد، زمانی که دوباره تصمیم به ازدواج گرفت این اشتباه در نحوه آشنایی را تکرار نکند. پیشنهاد ما برای نحوه آشنایی اصولی و درست این است که دختر و پسرها زیر نظر خانواده ها با هم آشنا شوند و مراقب باشند که این آشنایی خارج از ضابطه ها نباشد تا مجبور نشوند برای ازدواج شان احساسی تصمیم بگیرند. شناخت در فضاهای مناسب، دقیق تر خواهد بود و اگر دختر و پسر به این نتیجه برسند که به درد هم نمی خورند، خیلی راحت تر یکدیگر را فراموش می کنند.

به خودتان فرصت بدهید
با این حال، اگر فردی در چنین رابطه هایی به هدفش که ازدواج است، به هر دلیلی نرسید احساس ناکامی خواهد کرد. بهترین توصیه به چنین افرادی، این است که به هیچ وجه تصمیم به ازدواج سریع در این زمان نگیرند. وقتی هنوز وابستگی قبلی کمرنگ نشده است، ورود به یک رابطه احساسی دیگر اشتباه است.

منبع:خراسان، شبکه خبر، مجله خبری چه نیوز

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا