زناشویی 18+

بابهترین شیوه های تعامل با همسر آشنا شوید

 

تعامل با همسر ,شیوه های تعامل با همسر,روابط زناشویى

1- همسرتان را نزدیک‏ترین و محرم‏ترین فرد برای خود بدانید و او را حامى و پشتیبان خود تلقى کنید .

2- با یادگیرى مهارت‏هاى ارتباطى نظیر فعالانه به حرف‏هاى یکدیگر گوش کردن، احترام به نظرها و عقاید یکدیگر و تشریک مساعى و مشورت کردن روابط خود را بهبود ببخشید .

3- سعی کنید با ایجاد کانونى گرم و صمیمى، مسؤولیت رسیدن به تفاهم را پذیرا شوید .

4-  مواقع اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جاى سرزنش کردن یکدیگر یا تفسیر نادرست، به شناسایى مساله و یافتن راه حل آن بپردازید و در صورت لزوم کمک و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب کنید .

5-  براى رسیدن به امنیت روانى وعاطفى در روابط زناشویى داشتن صداقت، پذیرش، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهید .

6- در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در اولین فرصت ممکن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندى مخرب و پیشرونده تبدیل نشود .

7- به هر طریق ممکن رفتارهاى مطلوب همسرتان را مورد توجه و تایید قرار دهید به گونه ‏اى که همسرتان بفهمد برایش ارزش قائل هستید .

تعامل با همسر ,شیوه های تعامل با همسر,روابط زناشویى

8- تشویق و تاییدتان و بیان نکات مثبت ‏به طور آشکار یا در جمع باشد و تذکر نکات منفى و انتقاد به طور محرمانه و در تنهایى صورت بگیرد .

9-  براى خصوصیات و نیازمندى‏هاى ایشان ارزش قائل شوید و در روابط کلامى، عاطفى، اقدام‏ها و تصمیم‏ گیرى‏ها به افکار و خواسته‏ هاى همسرتان توجه کنید .

10- خشونت همسرتان را با خشونت پاسخ ندهید . خشونت را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتى مناسب درباره مساله مورد نظر به بحث و گفت و گو بپردازید .

11- بکوشید در سراسر زندگى، به خصوص در روابط بین خود و همسرتان، به جاى هر گونه پیش ‏داورى یا مشاهده اشکالات و ضعف‏ها نقاط مثبت و قوت را ببینید. به جاى توجه به نیمه خالى لیوان به نیمه پر آن توجه کنید .

12-  سعى کنید در برنامه ریزى براى فعالیت‏هاى اجتماعى، اوقات فراغت، دید و بازدیدهاى خانوادگى و نظایر آن به مشورت کردن با یکدیگر بپردازید و از یک جانبه نگرى بپرهیزید .

13-  در هر فرصتى که پیش مى ‏آید، با همسر تان ارتباط کلامى و عاطفى برقرار کنید . خانم ها از صحبت کردن با همسرشان بیش‏تر لذت مى‏برند . برای همین مردها باید فعالانه به سخنان همسرانشان گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند .

تعامل با همسر ,شیوه های تعامل با همسر,روابط زناشویى

14- اگر هر یک از زوجین در شرایط خاصى نمى‏تواند به سخنان همسرش گوش کند، باید صادقانه و صمیمانه این موضوع را به او انتقال بدهید و تقاضا کنید صحبت کردن درباره آن موضوع را به فرصتى دیگر موکول کند.

15- هر از چند گاهى در فضایى محرمانه، محبت ‏آمیز و صمیمانه به ارزیابى رفتار و روابط یکدیگر بپردازید و از یکدیگر بپرسید، چه باید کرد تا روابطمان بهتر و بانشاطتر شود؟

16- همیشه، در رویارویى با مسائل و مشکلات خانوادگى، خود را در وضعیت طرف همسرتان قرار بدهید و با قبول مسؤولیت‏ خود و شناخت انتظارات متقابل به حل و فصل اختلافات روى آورید .

17- ارتباط زوجین باید از هر گونه سوء ظن و حدس نادرست وغیر واقع بینانه دور باشد . اگر موضوع و مساله‏ اى ذهن یکى از زوجین را به خود مشغول کرده است، باید آن را به صراحت و صادقانه مطرح کند و درستى و نادرستى اش را با همسرش مورد بررسى قرار دهد .

18-  هر یک از زوجین باید زمینه‏ هاى بروز سوء تفاهم‏ ها و سوء ظن ها را از بین ببرد و از رفتارهایى که موجب بروز سوء تفاهم و سوء ظن مى‏شود، خوددارى کند .

19- با روان‏شناسى همسرتان آشنا شوید تا بدانید ایشان به چه امورى بها مى‏ دهد و نظام ارزشى‏ اش چگونه است. براى مثال معمولا زن به وابسته بودن، کسب امنیت عاطفى و مورد حمایت واقع شدن اهمیت مى‏دهد .

20-  از مسخره کردن ایشان و گفتن سخنان طعنه ‏آمیز و دو پهلو جدا پرهیز کنید .

تعامل با همسر ,شیوه های تعامل با همسر,روابط زناشویى

21- بایادآورى برخى ایام مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظایر آن و دادن هدیه‏ هایى هر چند کوچک (مثل یک شاخه گل) به طور نمادین یا سمبلیک عشق و علاقه خود را به همسرتان اعلام کنید .

22- خود را در برابر همسرتان آراسته و پاکیزه و جالب توجه نگه دارید از پریشانى و وضع نامرتب بپرهیزید .

23-  در انتخاب دوست و برقرارى روابط دوستانه و معاشرت‏هاى خانوادگى با زوج‏هاى دیگر دقت کنید و این امور را با توافق یکدیگر انجام دهید .

24-  هرگز همسرتان را با خانم های دیگر مقایسه نکنید .

25- از رفتارهاى مطلوب همسرتان تشکر کرده، او را تشویق کنید و انگیزه تکرار آن رفتار را بیش‏تر کنید .

26- حتى ‏المقدور به قول‏هایى که به همسرتان داده ‏اید عمل کنید تا به سلب اعتماد و احساس فریب خوردگى نینجامد.

تعامل با همسر ,شیوه های تعامل با همسر,روابط زناشویى

27- از نسبت دادن القاب و زدن برچسب‏هاى ناگوار و نامطلوب مانند بدقول، شلخته، کله‏ شق، یک دنده، لجباز و خودخواه به یکدیگر پرهیز کنید .

منبع:chehnews.ir – madarclub.com

 

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا