نحوه وضو گرفتن و چندین اعجاز در آن
بسم الله الرّحمن الرّحیم
وَمَا کُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن کِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ ﴿48﴾
و تو هیچ کتابى را پیش از این نمىخواندى و با دست [راست] خود [کتابى] نمىنوشتى و گر نه باطلاندیشان قطعا به شک مىافتادند (48)
مقدمه :
آدابی که در اسلام بدان توجه شده و هر مسلمانی به دفعات آن را بهکار میگیرد؛ «وضوگرفتن» است. این عمل نیکو موارد مصرف گوناگونی دارد. در هر زمان که مسلمانی میخواهد آماده عمل یا عبادت بزرگی شود؛ وضو میگیرد. هر آنچه که مربوط به سلامتی جسمانی، مسئولیتپذیری، اعتماد به نفس، ارتباط صحیح، تحمل شرایط پراسترس و درک بهتر شرایط محیطی است همگی با انجام مداوم وضو حاصل میآید. این فاکتورها، عواملی هستند که برای یک زندگی معنوی موردنیاز و گاهاً حیاتی میباشند. برای درک بهتر فریضه وضو بهتر است درابتدا مراحل آن را از دید انرژیکی بررسی کنیم. اولین مرحله وضوساختن، نیت بر چنین کاری است. نیت در بسیاری مواقع میتواند بهصورت ناخودآگاه باشد. یعنی فرد بدون اینکه حتی در ذهن خویش نیز موضوع را مرور کند؛ صرفاً به قصد وضوساختن برپاخیزد. روشنبینان علاوه بر چاکراهای مختلف بدن (دروازههایی که از طریق آنها انرژی هستی مابین شخص و پیرامون وی مبادله میشود) توانستهاند رشته سیمین باریکی را در بالای سر وی مشاهده کنند. این رشته سیمین «طناب روحی» نام داشته و بندی است که از طریق آن ارتباط معنوی و ارتباط بانیروی برتر صورت می پذیرد. این طناب بسیار باریک بوده و در افراد معمولی به نازکی یک تار عنکبوت است. رشد و تعالی معنوی فرد، منجر به قطورشدن این طناب میشود تا جایی که در برخی انسانهای وارسته میتواند تا یک سانتیمتر ضخامت پیدا کند. ملاحظه شده که به هنگام قصدکردن برای انجام وضو، این طناب درخشانتر گردیده و قطر آن افزایش مییابد.
بهطورکلی کانال اصلی انرژی بدن از فرق سر شروع شده و از میانه بدن عبور میکند. این کانال در ناحیه شانهها دارای دو کانال فرعی شده که به دو دست منتهی میشود و همانند شلنگهای باریکی از کف دستها بیرون میزند. بقیه این کانال در میانه بدن ادامه مییابد و در ناحیه خاجی به دو تکه تقسیم شده وارد پاها میشود. در طول این شاهراه اصلی، راههای کوچک بسیاری (کانالهای فرعی) وجود دارد که هرکدام به عضو یا اندام خاصی منتهی میشود. در جایجای این کانالها، قیفهای کوچک و بزرگی وجود داشته که مدام در حال چرخشاند. از طریق این قیفها، مبادله انرژی صورت میپذیرد. این قیفها همان «چاکراها» هستند. فعالبودن چاکراها خود دلیلی بر عملکرد بهتر کانالهای انرژی است.
در انجام وضو ابتدا دستها به روی صورت کشیده میشود. تأکید بر آن است که حرکت دستها رو به پایین باشد. پوست بدن ما قابلیت جذب و نگهداری میزان زیادی انرژی در خود دارد. انرژیهایی که بیگانه بوده و ناشی از مشغلهها و استرسهای محیطی است. استرسهایی که هر روز تولید میشوند و جزئی از زندگی روزمره گردیدهاند. چنین دستکشیدنی بر روی پوست صورت میتواند استرسها و انرژیهای بیگانه انباشته شده در آن را تکانده به دور ریزد.
بهخاطر انعطافپذیری بسیار بالای پوست صورت نسبت به سایر اعضای بدن، میزان این انباشتگی در صورت بیش از سایر جاهاست. بهطوریکه گاهی بیش از 90% کل انرژیهای منفی و استرسهای محیطی در پوست صورت تجمع مییابد. 10% مابقی در کل بدن پخش شده و حتی قابل اغماض است. بههمین دلیل زمانی که استرس یا شوک خاصی بر فرد وارد میشود (همانند بیماری، امتحان کنکور و …) و بدن آکنده از انرژی استرس زیادی شده؛ یک وضوی ساده تا حد بالایی می تواند مشکل را حل کند. یک وضوی ساده به راحتی قادر است حجم استرس زیادی را که در عضلات صورت انباشته شده؛ تخلیه کند. این تخلیه خصوصاً بر روی چاکراهای فرعی فکها صورت میگیرد. چاکراهای فرعی فک، تأثیر مستقیمی بر روی سیستم اعصاب و حافظه دارند.
از دید دانش مدرن هم بیشترین حجم استرسهای محیطی در پوست صورت ذخیره میشود. پس اگر هرچند ساعت به چند ساعت، دستی بر روی صورت بکشیم؛ در پایان روز بسیار آرامتر هستیم. بههنگام وضوگرفتن، این فرآیند با آب ـ بخصوص با آب سرد ـ همراه میشود که تأثیر آن را بیشتر هم میکند.
مرحله بعد شستن دست راست به وسیله دست چپ است .یکی از چهار نادی (کانال انرژی) اصلی بدن در دست راست است.. انرژیهای راکدی که به صورت حب و بغض و خستگیهای روزانه نمود پیدا میکنند با این عمل از بین می رود . این عمل دو تأثیر فوقالعاده مهم دارد. در ابتدا چاکراهای کف دست و نوک انگشتان دست راست را با شدت باز و فعال میکند. و در ادامه باعث تبادل انرژی سمت چپ و راست بدن میشود. در کف دست چپ هم یک چاکرای مهم وجود دارد که به هنگام انرژی دادن میتوان از آن کمک گرفت. بههنگامی که با کف دست چپ بر روی دست راست میکشیم، انرژی سمت چپ بدن را نیز بر روی دست راست میریزیم. انجام این عمل تأثیر زیادی بر روی ایجاد تعادل بدن دارد و انرژیهای دوگانه بدن را متوازن میکند.
هنگامی که با دست راست، دست چپ را لمس میکنیم؛ انرژی سمت راست بدن نیز به سمت چپ راه یافته و تعادل کامل میشود. در این هنگام چاکراها به تعادل بالایی رسیده کاملاً متوازن میشوند.
هرچه شما سرحالتر و سالمتر باشید؛ چاکراهای کف دست و پای شما بزرگتر و فعالتر هستند. یکی از دلایل کلافگی و سررفتن حوصله بستهشدن این چاکراست.
انجام مرحله بعد یکی از کلیدی ترین تاثیرات انرژیکی را با خود به همراه دارد. این عمل مسح سر است. با تحریک فرق سر یکی از مهمترین چاکراهای بدن ـ چاکرای تاج ـ تحریک میشود. این چاکرا دروازه تجربیات روحانی است و فعالبودن آن از نشانههای معنوی بودن فرد است. فعالیت این چاکرا با ضخامت طناب روحی نیز در ارتباط است.
فرق سر تأثیر زیادی نیز بر هماهنگکردن فعالیت نیمکرههای مغز دارد. نیمکره چپ بیشتر مربوط به استدلال، منطق و امور دنیوی است. هنگامی که فرد زیاد درگیر مسایل و مشکلات دنیوی میشود این نیمکره بهشدت فعال میشود. نیمکره راست بیشتر مربوط به احساسات و عواطف است. قابلیتهای هنری، لذتبردن و خلسه همگی مربوط به فعالیت این بخش از مغز هستند. بخاطر شرایط محیطی ممکن است در یکی از این حالات افراط شود. کسانی که زیاد درگیر مشغلههای زندگی شده، مسئله ریاضی حل میکنند و کمتر به بعد روحانی و استراحت خود بها میدهند؛ دارای فعالیت زیادی در نیمکره چپ هستند. به همین ترتیب کسانی که درگیر مسایل عاطفی و هنر شده، کمتر مسئولیتپذیر بوده و نسبت به مسایل جاری زندگی بیتفاوت میشوند؛ دارای نیمکره راست فعالتری هستند. هر دو این حالات افراط است و سلامتی فقط درصورتی حادث میشود که این دو به تعادل برسند. لمسکردن فرق سر (مسح سر) باعث تحریک پل ارتباطی بین دو نیمکره و فعالیت غذه پینهآل میشود. بدینترتیب تعادلی نسبی در وضعیت فعالیت نیمکرههای مغز پدید آمده؛ انرژی با سهولت بیشتری در آنها جریان مییابد. تحریک این نقطه در تقویت حافظه نیز میتواند تأثیر گذارد.
مرحله بعد تماس دستها با پاها میباشد. در این عمل نیمه بالایی بدن با نیمه پایینی مبادله انرژی میکند. و باز هم بهگونهای، تعادل و توازن در کالبد انرژی ایجاد میشود. چاکراهای کف پا، دروازههایی هستند که در امر سلامت بدن نقش بسزایی دارند . با انجام شستن پاها، بهوضوح چاکراهای کف پا تحریک میشوند. فعالیت چاکراهای کف پا در ادامه منجر به تحریک چاکراهای انگشتان پا میشود. این تحریک بخصوص در انگشتان شست، میانی و انگشت کوچک خود را نشان میدهد.
با تقویت و تحریک چاکراهای پایینی میتوان قدرت و حیات دوبارهای به کالبد آنها بخشید.
زمین به عنوان یکی از بزرگترین منابع حیاتی، انرژی خود را از طریق این دریچه ها با بدن مبادله می کند. نوع انرژی زمین خاص بوده و بیشتر بر روی کالبد جسمانی اثر می گذارد.
کم و بیش افرادی مشاهده می شوند که از خستگی مزمن رنج می برند.این افراد دارای چاکراهای پایینی ضعیفی بوده که انرژی اندکی را به بالا پلمپ می کنند. با تقویت و تحریک چاکراهای پایینی می توان قدرت و حیات دوباره ای به کالبد آنها بخشید.
اگر چاکراهای پایینی به طریقی به طور منظم تغذیه شوند، این اتفاق هرگز نمی افتد.
منبعی که می تواند این انرژی دائمی را تأمین کند، کره زمین است. انرژی زمین از طریق چاکراهای کف پا می تواند به چاکرای قاعده ای راه یابد. اگر علاوه بر تحریک و انرژی دادن به چاکراهای قاعده ای و جنسی، چاکراهای فرعی کف پا نیز فعال گردند، تغذیه مداوم انرژیکی باعث می شود تا فرد به سادگی دچار خستگی و ضعف نشود. به کمک وضو گرفتن می توان از خستگی مزمن رهایی یافت.
اثرات شستن پا در مساجد و زمانی که چند صد نفر با هم نماز جماعت می خوانند و از طریق زمین مبادله انرژی می کنند به اوج خود می رسد وحتی یک فرد صالح اگر در میان این چند صد نفر باشد و به منبع انرژی الهی وصل باشد و دارای چراغ روشنی مثل یک لامپ باشد دیگران نیز می توانند مثل کانال سیم کشی برق ، لامپ های خود را با آن روشن کنند . و این از خاصیت های نماز جماعت است که در اسلام کاملا بر آن تکیه شده است و نماز جمعه فبه المراد و نعم المقصود است و بهترین آنها و عید مسلمین و حج مساکین است . پس پاها را بایستی حتی بهتر از دست ها شست زیرا در حالت قیام ، رکوع ، سجده ، تشهد ، سلام ، دعا و ..با زمین و دیگران مبادله انرژی می کند در حالی که دستها فقط در حالت سجده این کار را می کنند . نکته بسیار مهم این است که انگشتان پای راست در هنگام تشهد و سلام بایستی مثل حالت سجده بر روی زمین باشد تا کار مبادله قطع نشود که بسیاری از نماز گزاران این اصل مهم را رعایت نمی کنند و این امر باعث ناتمام ماندن امر مبادله می شود و صحیح نیست .
توجه کنید الله سر انگشتان را برای هر انسانی متفاوت خلق کرده و یک از دلایل این تفاوت در انگشتان دست و پا می تواند این باشد که در هنگام مبادله انرژی بخصوص در نماز جماعت نشانه شناسای و رمز مربوط به ما است و ما از این طریق نیز بودن خود را در جمع اعلام می کنیم و مقدار انرژی ساطع شده توسط شخص خاص مشخص می شود . در واقع این خطوط انگشتان است که شخص یک را از شخص دو متمایز می کند .
سوره قیامه :
أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿3﴾
آیا انسان مىپندارد که هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد (3)
بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿4﴾
آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم (4)
در این مبحث به یاری الهی و با توکل بر او می خواهیم که نحوه وضو گرفتن را مورد بررسی قرار دهیم از جهت تعداد استخوانهای بدن که در متن وضو گرفتن قرار دارند و نیز نحوه گرفتن وضو از دیدگاه امام و پیشوای بزرگ شافعی ( رض ) .
توجه داشته باشید من به این خاطر به این پیشوای بزرگ اقتدا کرده ام زیرا خود مذهبم شافعی است و احترام کامل برای سایر برادران دینی خود از جمله حنفی ، مالکی ، حنبلی ، جعفری ، و دوازده امامی و… قائلم و اصلا خود را در سطحی نمی دانم که درباره این مذاهب حتی حرف نیز بزنم زیرا اطلاعات من فقط در باره مذهب امام همام شافعی ( رض ) است .
آیه 6 سوره مائده :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاهِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ وَإِن کُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن کُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنکُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُم مِّنْهُ مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَکِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿6﴾
اى کسانى که ایمان آوردهاید چون به نماز برخیزید صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید و سرخودتان را مسح کنید و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین بشویید و اگر جنباید خود را پاک کنید و اگر بیمار یا در سفر بودید یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد یا با زنان نزدیکى کردهاید و آبى نیافتید پس با خاک پاک تیمم کنید و از آن به صورت و دستهایتان بکشید خدا نمىخواهد بر شما تنگ بگیرد لیکن مىخواهد شما را پاک و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد که سپاس بدارید (6)
در این آیه ترتیب و نحوه دست نماز و تیمم نشان داده شده است و بخاطر ترتیب است که مسح سر قبل از شستن پا قرار گرفته است . در ضمن ساده ترین نحوه وضو برایمان بیان شده است .
آیه 43 سوره نساء
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَهَ وَأَنتُمْ سُکَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ وَإِن کُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مِّنکُم مِّن الْغَآئِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُمْ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَفُوًّا غَفُورًا ﴿43﴾
اى کسانى که ایمان آوردهاید در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که بدانید چه مىگویید و در حال جنابت مگر اینکه راهگذر باشید تا غسل کنید و اگر بیمارید یا در سفرید یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد یا با زنان آمیزش کردهاید و آب نیافتهاید پس بر خاکى پاک تیمم کنید و صورت و دستهایتان را مسح نمایید که خدا بخشنده و آمرزنده است (43)
توجه : معنی کلمه مسح : با توجه به فرهنگ لغت المنجد و نرم افزار قاموس .
پاک کردن چرک و کثافت ،شستن ، از بین بردن کثافت ، لاغر کردن ، شانه کرده ، مالیدن ، قطع کردن ، برکشیدن ، نیکو آفریدن ، پیدا شدن ، زدودن ، از بین بردن بیماری ، زدن و …
حال این دو آیه را می توان هر طور معنی کرد و … آیا تا بحال می دانستید که مسح یک کلمه عریبست ؟
این دو آیه که در قرآن کریم آمده است و نیز سنت پیامبر اکرم ( ص ) که این دو آیه را در کل و جزء و نحوه اجرا و تفهیم موضوع بیان می کند و از لحاظ عقلی و روحی نحوه وضو را به اوج خود می رساند کامل ترین وضو را برای ما تشریح می کند .
نحوه وضو در مذهب امام شافعی ( رض )
1- شستن دهن ( قبل از شروع وضو نیز مسواک زدن یا سواک زدن )
2-شستن بینی (تخلیه آن و تمیز کردن بینی )
3- شستن صورت ( با هردو دست از بالای پیشانی تا کنار گوشها و در پایان تا زیر فک متحرک پایین )
4- شستن دست راست و چپ ( تا آرنج و از انگشتان شروع شود تا آرنج ادامه یابد وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ )
5- مسح سر ( از 3 تار مو تا کل موی سر )
6- پاک کردن گوش و مسح آن
7- شستن پای راست و چپ ( از انگشتان تا برامدگی مچ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ ) این بند بسیار مهم است زیرا 1000 نفر را در نظر بگیرید و داخل یک مسجد سر بسته در تابستان بروند و نماز جماعت و جمعه بخوانند و 2 ساعت کنار هم باشند اگر پاهایشان را کامل نشورند بوی پا همه را بیهوش می کند در حالی که در اسلام یکی از بهترین چیزها بوی خوش و عطراگین مومن است و نزد رسول اکرم ( ص ) عطر از بهترین ها بوده است و اصلا مردم پیامبر ( ص ) را با بوی خوش می شناختند و هنگامی که حتی از کوچه ای رد می شد بوی عطر ایشان برای مدتی در آن جا می ماند و حتی مردم با بوی عطر می دانستند که رسول اکرم ( ص ) از آنجا رد شده است و یا وقتی با کسی دست می دادند تا مدتها بوی عطر از دست طرف مقابل می آمد پس در گرما وحشتناک عربستان و تعرق زیاد آنجا شستن پاها و عطر زدن یک حالت بسیار مردم پسند بوده و مردم را از اذیت و آزار دور می کرده . و اگر آن 1000 نفر به مدت یک ماه نماز جماعت بخوانند در کنار هم اگر پاها درست شسته نشود تمام مسجد را بوی پا فرا خواهد گرفت و الله اعلم .
البته عدد 78 در این جا نیز کاملا نمایان است زیرا این 7 بند توسط آب انجام می شود و بند طهارت نیز توسط آب انجام می گیرد و طهارت از وضو جداست و قبل از وضو انجام می گیرد و یک عمل مهم و تاکید شده است که وضوی ما را به سر حد کمال خود می رساند و عدد ۷ ما را تبدیل به ۸ می کند . لازم به توضیح است که عمل طهارت در مستراح است برای شستشوی محارم و ..
1- بند طهارت + 7 – بند شستن و مسح کردن و تمیز کردن = 8
تمام نماز ما با توجه به سوره مبارک الحمد طراحی شده است و اعداد بکار رفته در تعداد آیات و حروف و کلمات و … ما را در درک بهتر موضوع یاری می کنند و به عنوان معجزه های بزرگ قرآن کریم قلم داد می شود سوره الحمد مادر قرآن و حتی کل قرآن و.. است و در نماز های 5 گانه روزی17 بار به صورت واجب خوانده می شود و 12 بار در 12 رکعت سنت قبل و بعد نماز های5 گانه خوانده می شود
حتما همه می دانید که سوره الحمد دارای 29 کلمه است و ( 17 + 12 ) = 29 و بحث نماز های واجب در مقاله نماز در زیر به صورت کامل تر آمده است .
سوره الحمد تنها سوره است که دو بار نازل شده است یک بار در مکه مکرمه و 5 آیه اول و یک بار در مدینه منوره و کل 7 آیه و این خود یک اعجاز دیگری است زیرا 5 آیه اول که 78 حرف دارد دو بار نازل شده است و بدن انسان دارای 78 استخوان در سمت راست است که قرینه 78 استخوان سمت چپ است و 78 یعنی تعداد حروف مقطعه در قرآن کریم اگر می خواهید اطلاعات کاملی از 78 بگیرید به وب سایت :
www. Quraneazim.blogfa.com
مراجعه کنید توجه کنید که 5 وعده نماز ما از روی 5 آیه اول سوره الحمد طراحی شده است :
یعنی از روی تعداد کلمات هر آیه
4 رکعت ظهر |
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿1﴾ |
4 رکعت عصر |
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ ﴿2﴾ |
2 رکعت صبح |
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿3﴾ |
3 رکعت مغرب |
مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ ﴿4﴾ |
4 رکعت عشاء |
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿5﴾ |
و نمازهای سنت با توجه به دو آیه آخر است که 12 کلمه دارد و همه آنها دو رکعتی است مثل دو آیه :
3کلمه |
اهدِنَا الصِّرَطَ المُستَقِیمَ ﴿6﴾ |
9کلمه |
صِرَطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿7﴾ |
در مذهب امام شافعی ( رض ) نماز های سنت به این صورت خوانده می شود :
دو رکعت قبل از صبح 2
دو رکعت قبل از ظهرو 2رکعت بعد از آن 4
دورکعت قبل یا بعد از عصر( غیر مؤکده )2
دورکعت بعد از مغرب 2
دورکعت بعد از عشاء 2
2+2+2+2+4 = 12
سوره الحمد تنها سوره ای است که هم می تواند 7 آیه داشته باشد و هم 8 آیه اگر بسم الله الرّحمن الرّحیم را جزء آیات بدانیم 7 آیه : اما در هر حال 139 حرف دارد در قرآنهای معتبر جهان مثل عربستان و ..
و اکثر قرآنهای ایران و.. به صورت زیر :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿1﴾ |
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ ﴿2﴾ |
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿3﴾ |
مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ ﴿4﴾ |
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿5﴾ |
اهدِنَا الصِّرَطَ المُستَقِیمَ ﴿6﴾ |
صِرَطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿7﴾ |
و اگر بسم الله الرّحمن الرّحیم را جزء آیات ندانیم 8 آیه :
بسم الله الرّحمن الرّحیم 1 + 7 = 8
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ |
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ ﴿1﴾ |
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿2﴾ |
مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ ﴿3﴾ |
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿4﴾ |
اهدِنَا الصِّرَطَ المُستَقِیمَ ﴿5﴾ |
صِرَطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ ﴿6﴾ |
غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿7﴾ |
ویا بعضی از قرآنها ( چاپ پاکستان و … )
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿1﴾ |
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ ﴿2﴾ |
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿3﴾ |
مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ ﴿4﴾ |
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿5﴾ |
اهدِنَا الصِّرَطَ المُستَقِیمَ ﴿6﴾ |
صِرَطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ ﴿7﴾ |
غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿8﴾ |
حال به قسمت اصلی موضوع می رسیم و آن طراحی وضو با توجه به استخوان بندی بدن انسان است و تطابق آن با سوره الحمد و حروف مقطعه که طراحی واجبات و مستحبات نماز و اذان و وضو و… در آن است .
و از این طریق پی به این موضوع می بریم که کتاب و سنت با هم انسان را به کمال می رسانند زیرا سنت نیز همان کتاب است و کسی که سنت را قبول نداشته باشد یعنی کتاب را قبول ندارد زیرا رسول اکرم ( ص ) خود کتاب عملی و متحرک بودند .
با توجه به بندهای وضو که با آب شسته یا مسح یا پاک می شود :
1- شستن دهن ( قبل از شروع وضو نیز مسواک زدن یا سواک زدن )
2-شستن بینی (تخلیه آن و تمیز کردن بینی )
3- شستن صورت ( با هردو دست از بالای پیشانی تا کنار گوشها و در پایان تا زیر فک متحرک پایین )
4- شستن دست راست و چپ ( تا آرنج و از انگشتان شروع شود تا آرنج ادامه یابد وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ )
5- مسح سر ( از 3 تار مو تا کل موی سر )
6- پاک کردن گوش و مسح آن
7- شستن پای راست و چپ ( از انگشتان تا برامدگی مچ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ )
استخوانهای 5 قسمت مورد توجه قرار می گیرد :
1 – استخوانهای جمجمه 29 عدد
2 – دست راست تا آرنج 29 عدد
3 – دست چپ تا آرنج 29 عدد
4- پای راست تا مچ 26 عدد
5- پای چپ تا مچ 26 عدد
29+29+29+26+26 = 139
139 تعداد حروف سوره الحمد است .
توجه کنید که جمجمه دارای 21 استخوان چسپیده به هم + 1 فک تحتانی + 1 هیوئید زبان + ( 3*2= 6 ) گوش میانی کلا = 21+1+1+6=29 است .
و این هم ثابت کننده است و هم یک اعجاز از قرآن کریم .
معجزه بعدی در تعداد دستگاه های استخوانی است که در و ضو کاربرد دارد و در مقالات مربوط به بدن انسان آن را توضیح دادیم :
تعداد دستگاه های استخوانی که در وضو کار برد دارد 19 عدد است که برابر تعداد حروف آیه اول یعنی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿1﴾ است که این عدد یکی از معجزات قرآن کریم به شمار می آید :
ردیف |
دستگاه |
تعداد استخوان |
1 |
کاسه سر و صورت |
21 |
2 |
فک تحتانی |
1 |
3 |
هیوئید زبان |
1 |
4 |
گوش راست |
3 |
5 |
گوش چپ |
3 |
6 |
انگشتان دست راست |
14 |
7 |
انگشتان دست چپ |
14 |
8 |
مچ دست راست |
8 |
9 |
مچ دست چپ |
8 |
10 |
کف دست راست |
5 |
11 |
کف دست چپ |
5 |
12 |
ساعد دست راست |
2 |
13 |
ساعد دست چپ |
2 |
14 |
انگشتان پای راست |
14 |
15 |
انگشتان پای چپ |
14 |
16 |
کف پای راست |
5 |
17 |
کف پای چپ |
5 |
18 |
مچ پای راست |
7 |
19 |
مچ پای چپ |
7 |
جمع |
|
139 |
سومین معجزه در تعداد قسمت های قرینه در وضو است و در قسمت های واجب و در قسمت سنت این استخوانهای قرینه : و رسیدن به عدد 78 یا همان 7 و 8 در چندین حالت :
در بدن انسان 15 دستگاه استخوانی قرینه و جود دارد که در هر طرف شامل 78 استخوان جداگانه است و از این 15 دستگاه 8 دستگاه آن در وضو قرار دارد و 7 دستگاه آن قرار ندارد و 78 را برای ما نمایان می کند یعنی به صورت زیر :
ردیف وضو |
ردیف کامل |
نام دستگاه استخوانی |
تعداد |
1واجب |
1 |
انگشتان دست |
14*2 |
2واجب |
2 |
مچ دست |
8*2 |
3واجب |
3 |
کف دست |
5*2 |
4واجب |
4 |
ساعد دست |
2*2 |
5واجب |
5 |
انگشتان پا |
14*2 |
6واجب |
6 |
کف پا |
5*2 |
7واجب |
7 |
مچ پا |
7*2 |
8سنت |
8 |
گوش |
3*2 |
|
9 |
بازوی دست |
1*2 |
|
10 |
کتف |
2*2 |
|
11 |
زانو |
1*2 |
|
12 |
ران |
1*2 |
|
13 |
خاصره |
1*2 |
|
14 |
ساق |
2*2 |
|
15 |
سینه |
12*2 |
|
جمع |
|
78*2 |
نکته 1 : ازاین 15 دستگاه 8 دستگاه در وضو قرار دارد و 7 دستگاه وجود ندارد .
نکته 2 : از این 8 دستگاه که در و ضو قرار دارد 7 دستگاه آن واجب و یک دستگاه آن سنت است . و این نیز یک 78 دیگر است و حتی عدد 17 یا 1 و 7 که تعداد رکعات نماز و78 تعداد حروف 5 آیه اول سوره الحمد که 17 کلمه دارد و 78 یعنی تعداد حروف مقطعه و تعداد حروف 5 آیه اول سوره علق و …
نکته 3 : اگر 7 واجب را در نظر بگیریم از 15 عدد 8 عدد باقی می ماند و اگر 8 سنت را در نظر بگیریم 7 عدد دستگاه استخوانی باقی می ماند که شسته نمی شود و … و این سراسر 78 است .
نکته 4 : تعداد استخوانهای بکار رفته در 8 قسمت دستگاه های قرینه 58 ، 58 است و این نیز به نوبه خود یک اعجاز بزرگ است زیرا 58= 29 * 2 و عد 29 که در این جا 4 عدد 29 را دارم ( 29+29=58 سمت راست و 29+29=58 سمت چپ ) و عدد 29 یعنی تعداد کلمات سوره الحمد و تعداد سوره های که دارای حروف مقطعه است و …
و تمام این موارد و تجزیه وتحلیل آن ما را به حقیقت نزدیک تر می کند .
معجزه 4 :
توجه 1 : سوره الحمد دارای 139 حرف است که از این 139 حرف 20 حرف آن جزء حروف مقطعه نیست و 119 حرف آن جزء حروف مقطعه است و 119 یعنی = 7×17 و 17 تعداد رکعات نماز و 7 تعداد آیات سوره الحمد است .
ب |
بسم الله الرحمن الرحیم |
د ب |
الحمد لله رب العلمین |
|
الرحمن الرحیم |
و د |
ملک یوم الدین |
ب د و ت |
ایاک نعبد وایاک نستعین |
د ت |
اهدنا الصرط المستقیم |
ذ ت غ غ ض و ب و ض |
صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین |
توجه 2 : سوره الحمد دارای 139 حرف است که 20 حرف آن ناخوانا است و 119 حرف آن خوانا است .
الف الله و ال الرحمن و ال الرحیم |
بسم الله الرحمن الرحیم |
الف العالمین |
الحمد لله رب العلمین |
ل الرحمن و ال الرحیم |
الرحمن الرحیم |
ال الدین |
ملک یوم الدین |
|
ایاک نعبد وایاک نستعین |
الف آخر اهدنا و ال الصرط و الف المستقیم |
اهدنا الصرط المستقیم |
الف الذین و الف المغضوب و الف لا و ال الضالین |
صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین |
توجه از لحاظ علم پزشکی استخوانهای کاسه سر و صورت استخوانهای یک پارچه نامیده می شوند که شامل 21 استخوان هستند اگر ما این 21 استخوان را به صورت مجزا در نظر بگیریم استخوانهای وضو 139 عدد است و اگر آنها را یکپارچه در نظر بگیریم 119 استخوان می شود . و هر دو حالت درست است .
معجزه 5 :
یکی از سوالاتی که در ذهن بنده بود نحوه شستن دست ها و پاها بود که به یاری الهی تا حدودی موفق به دریافت جواب سوال خود شده ام و دوست دارم نظرات خوانندگان محترم را نیز جویا شوم .
جواب اصلی در خود آیه آمده است توجه به آیه 6 سوره المائده جواب را به ما می دهد :
وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ
صورتتان را بشورید و دستهایتان را تا ارنج در این جا کلمه ( الی ) کاملا موضوع را برایمان روشتن می کند زیرا کلمه المرافق بعد از آن قرار گرفته است و این کاملا واضح است . و نیز برای پاها همین حالت وجود دارد وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ زیرا کلمه( الی ) یک بار دیگر آمده است و ما را تا الکعبین رهنمون می کنند . و ازاین دو نتیجه می گیریم که آب از بالا به پایین ( از انگشتان به ارنج و از انگشتان به انتهای مچ پا ) بایستی سرازیر شود تا هم برکات کف دست راست و هم برکات کف دست چپ شامل خود نیز شوند زیرا مهم ترین منابع انرژی در بدن در این دوکف و انگشتان دست وجود دارند ( چاکراهای مهم ) .
اما موضوع مهم تر همان برگشت به سوره الحمد و تعداد آیات مهم آن است که 7 عدد است . و شکل عدد 7 در این جا مورد نظر است یعنی وقتی که ما می خواهیم دست راست را بشوریم آب از کف دست راست و کف دست چپ به روی دست راست از طرف انگشتان تا آرنج سرازیر شده و کاملا شسته می شود و در این حالت عدد 7 و یا بهتر بگویم شکل عدد 7 توست دست راست ما تشکیل می شود یعنی دقیقا مثل حالت دعا و این نیز یکی از عجایب وضو است و این تشکیل عدد 7 برای دست چپ و پای راست و چپ نیز وجود دارد .
معجزه 6 :
در مورد تیمم است و تطابق کامل آن با اذان ، اذان ما دارای 7 بند است به صورت زیر
|
کل حروف |
حروف مقطعه |
حروف غیر مقطعه |
1- الله اکبر
|
8 |
7 |
ب |
2- اشهد ان لا اله الّا الله
|
18 |
16 |
ش د |
3- اشهد انّ محمّدا رسول الله
|
19 |
15 |
ش د د و |
4- حیّ علی الصّلاه
|
11 |
11 |
|
5- حیّ علی الفلاح
|
11 |
10 |
ف |
6-الله اکبر
|
8 |
7 |
ب |
7- لا اله الّا الله
|
12 |
12 |
|
جمع |
87 |
78 |
|
که تعداد کل حروف آن 87 حرف است و تعداد حروف مقطعه آن 78 یا همان تعداد حروف مقطعه و 5 آیه اول سوره الحمد و 5 آیه اول سوره علق و … است .
جالب این جاست که در تیمم این حالت زیبا وجود دارد یعنی اگر قسمتهای را که برای تیمم دستور داده شده بررسی کنیم از لحاظ استخوانی هم به عدد 87 می رسیم و هم به عدد 78 :
اگر جمجمه را یک پارچه در نظر بگیریم حالت زیر را خواهیم داشت که تعداد استخوانهای جمجمه 29 عدد است و دست راست تا آرنج نیز 29 عدد و دست چپ نیز تا آرنج 29 یعنی 3 عدد 29 را داریم :
29+29+29= 87
اما اگر آن را جدا از هم در نظر بگیریم چون مسح گوش و سر را نداریم 6 استخوان گوش ( 3 عدد سمت راست و 3 عدد سمت چپ ) و یک استخوان در پشت سر به نام اوکسیپتال و دو استخوان جفت پارتینال نیز که در فرق سر است شامل تیمم نمی شوند
6+1+3 = 9 و اگر این 9 استخوان را از 87 کم کنیم : 9-87 = 78 خواهد شد
نتیجه :
نتیجه ای که از بررسی ناچیز بالا می گیریم و آمدن تیمم با وضو در یک آیه ( آیه 6 سوره المائده ) و نیز آمدن تنها تیمم در( آیه 43 سوره نساء ) دو باره ما را به فکر دو بار نازل شدن سوره الحمد می برد بار اول در مکه مکرمه و 5 آیه اول که دارای 78 حرف است و بار دوم در مدینه منوره و کل 7 آیه که دارای 139 حرف است و در این جا نیز تطابق کامل را در دو آیه داریم یعنی یک بار بحث تیمم آمده که 78 استخوان را شامل می شود آیه 43 سوره نساء و بار دیگر هم وضو و هم تیمم آمده است که و ضو حالت کامل آن است و 139 استخوان را شامل می شود :
توجه کنید که 5 آیه دو بار آمده یک بار تنها و یک بار در متن 7 آیه به صورت زیر :
19 |
بسم الله الرحمن الرحیم |
17 |
الحمد لله رب العلمین |
12 |
الرحمن الرحیم |
11 |
ملک یوم الدین |
19 |
ایاک نعبد وایاک نستعین |
78 |
جمع حروف |
19 |
بسم الله الرحمن الرحیم |
17 |
الحمد لله رب العلمین |
12 |
الرحمن الرحیم |
11 |
ملک یوم الدین |
19 |
ایاک نعبد وایاک نستعین |
18 |
اهدنا الصرط المستقیم |
43 |
صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین |
139 |
جمع |