نقد خودرو

فراری هایی که زیاد محبوب نیستند!

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

zoomit.ir – محسن کریمی: فراری‌های ۴ سرنشینه هیچگاه به اندازه مدل‌های ۲ سرنشینه محبوب نبوده‌اند اما به هر حال وقتی نام فراری روی یک خودرو باشد، خاص بودن امری بدیهی به نظر می‌رسد. در ادامه مروری بر فراری‌های ۴ سرنشینه خواهیم داشت.

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

 معروف است که خود انزو فراری هم مدل‌های ۴ سرنشینه Gran Turismo را به فراری‌های اسپرت ترجیح می‌داد. این خودروها شاید در بین زیباترین خودروهای ساخته شده در تاریخ فراری نباشند ولی بدون شک جذابیت‌های زیادی دارند. خیلی‌ها  مایل هستند تا خودروی ۴ سرنشینی داشته باشند تا بتوانند فرزندان خود را هم همراه خود داشته باشند.

Ferrari 250 GT/E

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

این خودرو در سال ۱۹۶۰ معرفی شد و اولین خودروی تولیدی ۲+۲ فراری بود. شاسی و موتور این خودرو دقیقا همان موتور ۳ لیتری و ۱۲ سیلندری مورد استفاده در مدل Tour de France 250 بود و فروش این مدل نیز با ثبت آمار ۱۰۰۰ خودروی فروخته شده، فروش خوبی برای یک مدل تازه و جدید محسوب می‌شد.
Ferrari 330 GT 2+2

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

این خودرو که در سال ۱۹۶۴ به بازار عرضه شد در واقع مدل بهبود یافته Ferrari 250 GT/E بود. موتور ۱۲ سیلندر افسانه‌ای فراری حجیم‌تر از قبل شده و در این مدل از نوع ۴ لیتری بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این مدل فروش بهتری نسبت به مدل قبلی خود داشت که البته چندان هم به آسانی بدست نیامد. جان لنون یکی از افرادی بود که صاحب خودروی GT 330‌ بود.
Ferrari 365 GT 2+2

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

این خودرو که در سال ۱۹۶۷ به بازار آمد تمام ویژگی‌های نسل قبلی خود را به صورت بهبود یافته و قدرتمندتر در اختیار داشت. موتور ۴ لیتری نسل قبل تبدیل به یک موتور ۴.۴ لیتری شد و فاصله بین دو محور خودرو بیشتر شده و همچنین اتاق خودرو نیز بزرگتر شد تا به معنی واقعی کلمه با خودروی ۴ سرنشینه روبرو باشیم.

به لطف قدرت موتور ۳۲۰ اسب بخاری و جعبه دنده ۵ سرعته این خودرو قادر بود تا تنها در ۷ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. حدود ۸۰۰ خودرو از این مدل طی دوره کوتاه تولیدش به فروش رسید.

Ferrari 365 GTC/4

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

این مدل اتاق کوچکتری داشت و بیشتر شبیه به مدل دو سرنشینه Daytona 365‌ بود. این خودرو از شاسی مشابه Daytona‌ بهره می‌برد. ۵۰۰ خودرو از این مدل تا سال ۱۹۷۲ که سال  پایان تولید این خودرو بود به بازار عرضه شد.
Ferrari 365 GT4 2+2, 400 GT, 412

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

بر خلاف مدل Ferrari 365 GTC/4 که فقط یک سال تولید شد، مدل GT4 365 و نسخه های تکامل‌ یافته‌تر آن از سال ۱۹۷۲ تا سال ۱۹۸۹ تولید شدند. در طی این دوره زمانی حدود ۳۰۰۰ خودرو از این مدل به فروش رفت.

مدل ۴۰۰ اولین فراری بود که با دنده اتوماتیک عرضه شد، یک جعبه دنده ۳ سرعته که از سوی جنرال موتورز تولید شده بود.‌بر خلاف بسیاری از محصولات فراری که خیلی کمیاب هستند این خودرو به تعداد زیادی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

Ferrari Dino 308 GT4

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

از نظر فنی این خودرو یک فراری مناسب نیست بلکه یک Dino است؛ برند فرعی فراری که خودروهای با قیمت مناسب‌تری تولید می‌کرد . این خودرو اولین فراری با موتور متوسط ۸ سیلندر بود و به هر ترتیبی که بود ۲ صندلی اضافه هم برای سرنشینان عقب در آن در نظر گرفته شده بود.

این خودرو بیشتر از این که به خودروهای دیگر این مقاله شبیه باشد به پورشه‌های ۴ سرنشینه شبیه است. طراحی این خودرو که توسط Bertone‌ صورت پذیرفته مخالفان خود را دارد. عصر خودروهای ۸ سیلندر با قدرت موتور متوسط در خودروهای فراری با این خودرو آغاز می‌شود، بنابراین ارزشش را داشت که اشاره کوتاهی به آن داشته باشیم.

Ferrari Mondial

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

برخی معتقدند که این مدل، بدترین فراری است که تابحال ساخته شده است. فراری پس از مدل 308 GT4 تصمیم گرفت تا مدل بعدی خود را با حفظ موتور متوسط به شکل بهتر و کامل‌تری تولید کند. اما نتیجه خودروی عجیبی بود که از مدل‌های دو سرنشینه مشابه کندتر بود. Mondial‌ بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ تولید می‌شد و طی این سال‌ها در ۴ نسخه Mondial 8، QV، 3.2 و Mondial T تولید شد.
Ferrari 456 GT

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

 پس از سال‌ها غم و غصه برای فوت انزو فراری بنیان‌گذار شرکت فراری در سال ۱۹۸۸، در نهایت در  سال ۱۹۹۲ لوکا دی مونتزمولو فراری را با مدل GT 456  به مسیر درست بازگرداند. این مدل بازگشتی به درک درست فراری از ظرافت مدل‌های ۴ سرنشین دهه ۶۰ میلادی بود.

این خودرو به موتور کاملا جدید ۱۲ سیلندر به همراه جعبه دنده ۶ سرعته مجهز بود. قدرت موتور این خودرو عدد فوق‌العاده ۴۴۲ اسب بخار بود و این خودرو قادر بود تا به سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت برسد. در سال ۱۹۹۸ این مدل با بروزرسانی‌های مکانیکی و طراحی به GT 456M تبدیل شد.

Ferrari 612 Scaglietti

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

در ادامه به یکی از خودروهای بحث برانگیز فراری می‌رسیم که Scaglietti 612 نام گرفت. در سال ۲۰۰۴ که این خودرو جدید محسوب می‌شد، طراحی این خودرو چندان با استقبال مواجه نشد و فروش آن کم بود. در ادامه این خودرو با بازبینی‌هایی مواجه شد.
 
Ferrari California

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

این خودرو یکی از کم فضاترین خودروهای ۴ سرنشینه فراری است. بسیاری از افراد طراحی این خودرو را به نوعی مسخره کردند ولی محبوبیت فراری کالیفرنیا غیر قابل انکار است. شرکت فراری اعلام کرده است که بسیاری از خریداران مدل کالیفرنیا، اولین بار بوده که با خرید این خودرو به جمع دارندگان خودروی فراری اضافه شده‌اند و بسیاری از آن‌ها از خودروی فراری خود هر روز استفاده می‌کنند.

شرکت فراری در سال ۲۰۱۵ این مدل را با یک موتور ۸ سیلندر جدید توربو شارژ ۳.۹ لیتری معرفی کرد و آن را California T نامید.

Ferrari FF

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

مدل فراری FF اولین مدل هاچ‌بک این شرکت و اولین مدلی از فراری است که نیرو به هر ۴ چرخ آن به لطف فناوری پیچیده مختص خود فراری به سبک خاصی منتقل می‌شود.

این خودرو به اندازه کافی برای ۴ نفر راحت است و به لطف موتور قدرتمند ۶.۳ لیتری و ۱۲ سیلندر خود که  ۶۵۱ اسب بخار قدرت دارد،  به طرز وحشتناکی سریع است.

Ferrari GTC4Lusso

مروری مختصر بر تاریخچه فراری های ۴ سرنشین

فراری برای سال ۲۰۱۶ آن‌قدر مدل FF‌ را تغییر داده که بتواند نام جدیدی بر روی آن بگذارد. حالا در سال ۲۰۱۶ این خودرو GTC4Lusso نام دارد. موتور ۱۲ سیلندر این خودرو ۶۸۰ اسب بخار قدرت دارد و سیستمی که هر ۴ چرخ تحت کنترل فرمان هستند نیز روی این خودرو نصب شده است.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
پرده آماده دارکوب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا