زنان

نکاتی مهم برای بارداری سالم

بارداری سالم

1- داشتن تغذیه مفید و سالم

ـ نباید گفت چون باردار هستید به اندازه دو نفر باید غذا بخورید. در 6 ماهه اول بیشتر وعده های غذایی سالم استفاده کنید. سعی شود دست کم پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. کربوهیدرات مانند نان، پاستا و برنج را در وعده های غذایی خود لحاظ کنید.انواع پروتئین ها مانند ماهی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، مغزها یا حبوبات ومقداری شیر و لبنیات را مصرف کنید.

هفته ای دو وعده ماهی مصرف کنید. ماهی چرب سرشار از پروتئین و مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا3 می باشد که برای رشد عصبی کودک بسیار مفید است.

2- کاهش مصرف خوراکی های کافئین دار و ترک سیگار و مواد مخدر

ـ مصرف کافئین و خوراکی های کافئین دار را کاهش دهید، چون نوشیدنی ها و خوراکی هایی که کافئین زیادی دارند خطر سقط  یا تولد نوزاد نارس ، وزن کم هنگام تولد و مرگ ناگهانی نوزاد را به همراه دارند.

مصرف سیگار در بارداری باعث تهوع و استفراغ بامدادی ، بارداری خارج از رحم، کنده شدن جفت می شود. به خاطر سلامت جنین بهتر است سیگار را ترک کنید .

3- استراحت کافی

به علت بالا بودن هورمون های زن باردار که در سطح بدن در حال گردش هستند ، بدن خسته می شود که لازم است فعالیت خود را کاهش داده و بیشتر استراحت کنید.

اگر در شب نمی خوابید در روز جبران کنید و اگر در روز هم خواب ندارید استراحت کنید و پاهای خود را بالا نگه دارید و سعی کنید 30 دقیقه استراحت کنید.

برای تمدد اعصاب از نفس گیری صحیح استفاده کنید با بینی در حالی که دهان بسته است  در دم شکم را پر از هوا کنید و در بازدم هوا را بیرون دهید.

از ورزش صحیح بارداری و پیاده روی غافل نشوید ، روزی 20 دقیقه پیاده روی کنید(البته با نظر پزشک).

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

‫3 دیدگاه ها

  1. مطلبتون مفید و خلاصه بود بیشتر مثل یک سرفصل . نکات مهم بارداری سالم همینها هستند. تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا