بیماری و راه درمان

با درمانهای سرپایی سرطان تیروئید آشنا شوید

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید بیماری است که در اثر رشد غیرعادی سلولها در غده تیروئید به وجود می آید، این نوع سرطان اگرچه علائم ابتدایی چندانی ندارد ولی با پیشرفتهایی که در علم پزشکی و روشهای تصویربرداری اتفاق افتاده است، می توان در مراحل ابتدایی آن را تشخیص داد و خوشبختانه درصد بالایی از سرطانهای تیروئید به خوبی درمان پذیر هستند.

 

آیا می توان سرطان تیروئید را به سرعت تشخیص داد

تشخیص زودرس سرطان تیروئید اغلب زمانی اتفاق می افتد که بیماران متوجه وجود ندول ها و یا کیستهایی در گلوی خود می شوند و با معاینات پزشک و مراحل تشخیصی پزشک متوجه وجود و یا عدم وجود سرطان می شودف با اینکه درصد بالایی از ندول ها سرطانی نیستند ولی لازم است تا بررسی و از وضعیت رشد و رفتارشان با خبر شد.

در برخی موارد نیز، این توده ها در حین معاینات در پی دیگر بیماری ها تشخیص داده می شود و در برخی موارد کاهش خونرسانی از شریان کاروتید به مغز که در طول یک سونوگرافی مشخص می شود و یا بزرگ شدن بیش از حد و بیش فعالی در غدد پاراتیروئید عواملی برای تشخیص سرطان تیروئید می شوند.

آزمایش خون و سونوگرافی تیروئید اغلب می توانند تغییرات غدد تیروئید را تشخیص دهند ولیکن این تستها تا زمانی که فرد در معرض خطر و یا ریسک فاکتور هایی مانند سابقه فامیلی را نداشته باشد اتفاق نمی افتد بنابراین بهتر است تا افراد در اجتماع با علائم سرطان تیروئید آشنا بوده و به موقع پزشکشان را در جریان علائم قرار دهند.

 

علائم و نشانه های سرطان تیروئید

سرطان تیروئید می تواند هر یک از علائم و نشانه های زیر را داشته باشد

  • وجود یک توده در گردن که در برخی موارد به سرعت رشد می کند
  • وجود تورم در گردن
  • درد در جلوی گردن که گاهی مواقع به گوش هم می رسد
  • خستگی و تغییرات صدا (خشن شدن صدا) به شکلی که به سمت عادی شدن بر نمی گردد
  • مشکل بلع
  • مشکل تنفس
  • سرفه ممتد و ثابت که علت آن سرماخوردگی نباشد

اگر هرکدام از این علائم و نشانه ها به سراغ شما آمد خیلی زود با پزشک مشورت کنید، ولی این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ندولهای تیروئید امری شایع و عادی هستند و در موارد اکثریت خوش خیم بوده و نشانه ای از سرطان ندارند ولی آنها نیز می توانند این علائم را داشته باشند، در مواردی سایر سرطانهای ناحیه گردن نیز این علائم را خواهند داشت ولیکن به هرحال مهم است تا شما پزشک را در جریان بگذارید تا از نوع ندول و مشکل شما باخبر شده و به موقع پروسه درمان را آغاز کند.

روشهای جدید درمان سرطان تیروئید

درمانهایی همچون درمانهای جراحی در مورد بیماران کنسر تیروئید یا همان سرطان تیروئید که از گذشته تا کنون انجام میشد، یکی از روشهای درمان سرطان تیروئید به حساب می آمد که در آن علاوه بر اینکه در مواردی قسمت عمده ای از غده تیروئید برداشته می شد ممکن بود به تارهای صوتی بیمار نیز آسیب وارد شود و در کنار آن عوارض بعد از عمل و داروهایی که بیمار را تا آخر عمر درگیر خود می نمود از مواردی بود که باعث ناراحتی و نگرانی بیماران سرطان تیروئید می شد.

گرچه ذکراین نکته نیز در اینجا ضروری است که این نوع درمان برای توده های خوش خیم و نیز توده های بدخیم با شرایط خاص انجام می شود و از این روشها برای تمامی انواع توده ها استفاده نمی شود.

عمل RF

عملا این بیماران پس از درمان به عوارضی می رسیدند که خوشایند نبود و با اینکه در برخی موارد هنوز هم عمل جراحی تیروئید اجتناب ناپذیر است ولی خبر خوب اینجاست که درمان سرطان تیروئید به روشهای نوین همچون عمل RF تیروئید که به صورت سرپایی و بدون بستری انجام می شود و باعث شده تا تنها بافت هدف یعنی همان بافت سرطانی مورد تخریب قرار بگیرد و به بقیه غده تیروئید آسیب نرسد و این به معنی عوارض کمتر در موارد آسیب به تارهای صوتی، داروهای مصرفی و طی دوره نقاهت پس از درمان می باشد.

در عمل RF که چندسالی است در ایران انجام شده و نه تنها در مورد ندولهای بدخیم بلکه در رابطه با درمان انواع دیگر ندول تیروئید نیز کارا است، بیمار به این دلیل که غده تیروئید خود را از دست نخواهد داد و در حین عمل نیز به طور مداوم به لحاظ آسیب به تارهای صوتی چک می شود و نیز عمل به شکل بی حسی موضعی انجام می شود عوارض بسیار کمتری نسبت به روشهای قبلی در درمان سرطان تیروئید متوجه بیمار می شود.

موسسه تیراد

درمان به کمک امواج ماکروویو

این روش نیز به عنوان یک روش کم تهاجمی در درمان ندولهای تیروئید به کار گرفته می شود، در این روش نیز مانند روش RF بیمار بدون بستری و به صورت سرپائی درمان می شود که در این روش با تولید گرما در تومور آن را از بین برده و بیمار پس از چند ساعت گذشتن از درمان و تحت نظر بودن مرخص شده و با توجه به این که روش کم تهاجمی هست عوارضی همچون مشکل زیبایی و به جا ماندن علائم بریدگی بر روی گردن که در عملهای جراحی اتفاق می افتاد و نیز آسیب به تارهای صوتی و یا آسیب به تارهای صوتی وجود خواهد داشت.

خوشبختانه این روشها چند سالی است که در ایران انجام شده و متخصصان کشور توانسته اند به خوبی به درمان این بیماری بپردازند، برای آشنایی بیشتر با سرطان تیروئید، انواع سرطانها و تهاجمی یا غیر تهاجمی بودن آنها و همچنین نحوه درمان آن می توانید به سایت مرکز فوق تخصصی تیراد به آدرس tiradsono.com مراجعه نمائید.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا