رپورتاژ آگهی

7 نکته مهم برای سلامتی مادر و جنین قبل از بارداری تا بعد از زایمان

انجام برخی آزمایشات و چکاپ‌های مختلف جهت حفظ سلامت مادر و جنین، پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات لازم و ضروری می‌باشند. به این ترتیب می‌توان از سلامت مادر و جنین آگاه شد و در صورت نیاز، اقدامات لازم را جهت درمان و بهبود سلامت آنها با مراقبت‌های دوران بارداری انجام نمود.

با انجام تست‌های قبل از بارداری تا بعد از دوران زایمان، می‌توان سبب پیشگیری، ارتقاء سلامت مادر و جنین و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها شد و از ایجاد صدمات بزرگتر جلوگیری به عمل آورد. آزمایشات قبل از بارداری به زنان (در بعضی موارد مردان) اجازه می‌دهند تا از وضعیت سلامتی خود آگاه گردند و از آمادگی لازم برخوردار شوند. این آزمایشات در پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی را ایفاء می‌کنند. همچنین، برای بررسی و ارزیابی سلامت جنین و وجود هرگونه نقص و مشکلی در آن، انجام آزمایشات دوران بارداری بسیار کمک‌کننده می‌باشند. به این ترتیب، در صورت وجود مشکلات در سلامتی جنین، می‌توان اقدامات لازم را برای مداخله و درمان به موقع مشکلات انجام داد. آزمایشات بعد از دوران بارداری و زایمان هم جهت بررسی وضعیت سلامت جنین و مادر و انجام اقدامات و مراقبت‌های لازم، بسیار پراهمیت می‌باشند.

انتخاب بهترین آزمایشگاه که از کادر و امکانات خوبی برخوردار می‌باشد، سبب انجام صحیح آزمایشات بارداری تا بعد از زایمان و ارائه نتایج دقیق آزمایشاتی می‌شود. این عمل کمک می‌کند که به طور کامل از وضعیت سلامت خود و جنینتان آگاه شوید و در صورت لزوم اقدامات لازم را به منظور حفظ سلامتی اتخاذ کنید و انجام دهید.

آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV، آزمایش تعیین جنسیت، آزمایش DNA، مشاوره ژنتیک، آزمایش هورمونی و تست PND، از جمله خدمات آزمایشگاهی و تست‌های مهم قبل از دوران بارداری تا بعد از زایمان می‌باشند که انجام آنها برای سلامتی مادر و جنین مهم و تاثیرگذاری بالایی دارند. در ادامه این مقاله از گلثمین که با همکاری متخصصان آزمایشگاه تهران لب، به بررسی این 7 آزمایش و خدمات آزمایشگاهی پراهمیت در دوران قبل و بعد از بارداری می‌پردازیم و اطلاعات مهم و مفیدی را در مورد آنها که مرتبط با مادران باردار و جنین است ارائه می‌دهیم.

7 نکته مهم برای سلامتی مادر و جنین قبل از بارداری تا بعد از زایمان

آزمایش پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر یکی از روش‌های غربالگری است که برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم و تشخیص زودرس آن بسیار حیاتی می‌باشد. آزمایش پاپ اسمیر قادر است به‌طور موثر عفونت‌هایی مانند ویروس پاپیلومای انسانی که عامل اصلی بروز سرطان دهانه رحم هستند، را شناسایی کند. بنابراین، انجام آزمون پاپ اسمیر می‌تواند نقش حیاتی در حفظ سلامت زنان داشته باشد و از ابتلاء به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، سلول‌هایی از دهانه رحم و اطراف آن با استفاده از یک سواب واژینال یا یک برس کوچک جمع‌آوری می‌شوند و به این ترتیب نمونه‌برداری واقع می‌شود. در ادامه، سلول‌های واژن و دهانه رحم به دقت توسط متخصصین بررسی و ارزیابی می‌شوند. به این ترتیب، احتمال ابتلاء به سرطان گردن رحم یا تغییرات دیگری که ممکن است سبب بروز این نوع سرطان منجر شوند، مشخص می‌گردد. سپس نتایج بررسی‌ها به صورت دقیق ثبت می‌شوند تا تصمیمات درمانی مناسب‌تری اتخاذ شود.

درباره زمان انجام تست پاپ اسمیر، نظرات متفاوتی وجود دارد. اما به طور کلی، بانوان 21 تا 29 سال باید هر 3 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. برای زنان 30 تا 65 سال نیز، این آزمایش باید هر 3 سال یکبار انجام ‌شود.

آزمایش پاپ اسمیر، علاوه بر اینکه می‌تواند سبب تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم (دومین سرطان شایع در زنان) شود و از بروز آن جلوگیری نماید، می‌تواند عفونت و نوع و عامل آن را تا حد زیادی تشخیص دهد و مشخص کند. همچنین، تست پاپ اسمیر منجر به تشخیص و شناسایی نواحی مبتلاء به ویروس HPV و نوع ویروس می‌شود و از این طریق می‌تواند به تشخیص زگیل تناسلی و درمان آن کمک نماید. انجام آزمایش پاپ اسمیر سبب تشخیص زخم دهانه رحم نیز می‌گردد. اما در مورد بیماری ایدز باید گفت که تست پاپ اسمیر نمی‌تواند بیماری ایدز را نشان دهد. لذا، برای تشخیص بیماری ایدز نیاز به آزمایش خون می‌باشد. به طور کلی، آزمایش پاپ اسمیر به سلامت عمومی واژن توجه می‌نماید. از آنجایی که تست پاپ اسمیر در دوران حاملگی و بارداری (جز 3 ماه اول) ممکن است برای جنین خطرآفرین باشد، لذا بهتر است که انجام این تست قبل از دوران بارداری صورت گیرد تا میزان خطرات احتمالی کاهش یابد.

قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر، بهتر است حداقل دو روز پیش از انجام آن از هرگونه فعالیت جنسی خودداری شود. همچنین، بهتر است در این مدت از مصرف داروهای واژینال و استفاده از دوش واژینال خودداری گردد. به علاوه، باید از استفاده از تامپون هم اجتناب نمود. انجام تست پاپ اسمیر در طی دوران قاعدگی هم توصیه نمی‌گردد.

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر با تهران لب (1650) تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://tehranlab.com/pap-smear-clinical-test/

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش HPV

آزمایش HPV، جهت شناسایی و تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی انجام می‌گردد. لذا، از جهت سلامتی انجام آن اهمیت بسیاری دارد. برای انجام تست HPV، سلول‌های دهانه رحم جمع‌آوری می‌گردند و سپس متخصصین بر روی آنها تست‌هایی انجام می‌دهند. در صورت مثبت بودن تست HPV نیز ژنوتایپ ویروس مشخص می‌گردد. ویروس HPV اغلب از طریق روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده منتقل می‌شود.

انجام آزمایش HPV منجر به تشخیص و شناسایی زود عفونت اچ‌پی‌وی (HPV) می‌گردد و این امر می‌تواند از بروز سرطان واژن، سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد، سرطان گلو، زگیل تناسلی و سایر بیماری‌ها و عفونت‌های دیگر جلوگیری به عمل آورد و نقش مهمی را در جهت حفظ سلامت مردان وزنان ایفاء کند. همچنین، با تشخیص زودهنگام ویروس HPV می‌توان از انتقال آن به دیگران جلوگیری کرد و به برقراری رابطه جنسی سالم کمک کرد. این ویروس بسیار سرایت کننده می‌باشد و حتی در کمترین تماس پوستی نیز می‌تواند به فرد مقابل منقل شود. لذا، تشخیص سریع عفونت HPV می‌تواند از انتقال این ویروس به افراد دیگر پیشگیری کند و کمک‌کننده ظاهر شود. به همین جهت، می‌توان با انجام تست HPV خطر ابتلاء به بیماری‌ها (از جمله سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی) را کاهش داد و بر سلامتی مردان و زنان تاثیر گذاشت و بهبود وضعیت جسمی و روانی آنها کمک بزرگی نمود.

بنابر توصیه پزشکان، در بهترین حالت بانوان باید در سنین 25 یا 30 سالگی شروع به انجام آزمایش HPV نمایند. زنان بین 30 تا 65 سال جهت اطمینان از سلامت خود، پیشگیری و درمان زودهنگام بیماری، باید هر 5 سال یکبار را تست HPV را انجام دهند.

برای انجام آزمایش HPV با تهران لب (1650) تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://tehranlab.com/departments/hpv-test/

آزمایش HPV

آزمایش تعیین جنسیت

تست تعیین جنسیت یک آزمایش مهم می‌باشد که برای تشخیص جنسیت جنین قبل از تولد و به دلایل مختلف پزشکی انجام می‌شود. آزمایش تعیین جنسیت، در شرایطی که سلامت جنین در معرض خطر قرار می‌گیرد، نیز می‌تواند موثر و کمک‌کننده ظاهر شود و برای بررسی بیماری‌های مرتبط با جنسیت نیز از تست تعیین جنسیت استفاده می‌شود. سل فری، سونوگرافی، PGTMB، آزمایش خون و… از جمله روش‌های استفاده شده برای تشخیص جنسیت می‌باشند، اما در بین آنها، سونوگرافی به عنوان اصلی‌ترین روش شناخته می‌شود. به طور کلی آزمایش تعیین جنسیت، علاوه بر تعیین جنسیت، برای بررسی بیماری‌های مرتبط با جنسیت جنین هم به کار می‌رود و بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

برای انجام آزمایش تعیین جنسیت با تهران لب (1650) تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://tehranlab.com/departments/prenatal-sex-determination-test/

آزمایش DNA

تست DNA جهت تجزیه و تحلیل ژن‌های تشکیل دهنده انسان انجام می‌شود. متخصصان ژنتیک با استفاده از آزمایش DNA، درباره ژن‌ها، پروتئین‌ها و کروموزوم‌ها اطاعات خوب و زیادی را کسب می‌نمایند. برای تعیین جنسیت جنین، تشخیص هویت، اثبات نسبت و تعیین ابوت، تشخیص اختلالات و بیماری‌های ژنتیکی تست DNA به کار می‌رود. همچنین برای تحقیقات جنایی، شناسایی مجرمان و اعمال قانونی دیگر نیز آزمایش DNA کاربرد دارد و بسیار پراهمیت می‌باشد. جهت بررسی سلامت مادر و جنین و همچنین واکنش بدن فرد به داروها و جلوگیری از عارضه‌های دارو‌ها، هم آزمایش DNA انجام می‌شود. برای نمونه‌برداری جهت انجام آزمایش تشخیص هویت (DNA)، از خون، استخوان، مو و غیره استفاده می‌کنند.

در مواردی که افراد دارای علائمی از سابقه خانوادگی یا بیماری‌ ژنتیکی خاص می‌باشند، انجام آزمایش DNA می‌تواند به طرز قابل‌توجهی در شناسایی و پیش‌بینی وجود و ناقل بودن ژن بیماری کمک نماید. به علاوه، آزمایش‌ DNA بارداری و همچنین جنین، می‌تواند به بررسی سلامت مادر و جنین کمک کند. به این ترتیب می‌توان در صورت شناسایی هرگونه نشانه مشکوک، اقدامات اصلاحی، درمانی یا در موارد لزوم، سقط جنین را انجام نمود.

برای انجام آزمایش DNA با تهران لب (1650) تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://tehranlab.com/departments/dna-identification/

مشاوره ژنتیک

در مشاوره ژنتیک، که به عنوان شاخه‌های علم ژنتیک پزشکی شناخته می‌شود، افرادی که در خود یا خانواده‌شان با خطرات و احتمالات بروز بیماری‌های ژنتیکی یا ارثی مواجه هستند، تحت بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. اینگونه افراد برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های خود، نیاز به دانش و اطلاعات ژنتیکی دارند تا بتوانند بهترین تصمیمات اتخاذ کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. مشاوره ژنتیک به افراد و خانواده‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت ژنتیکی خود داشته باشند و این امر کمک می‌کند که تصیمات درست‌تری از سوی آنها گرفته شود. مشاوران ژنتیک با ارائه اطلاعات درست و به موقع، سبب آسان شدن تشخیص صحیح بیماری‌های ژنتیکی می‌گردند. آنها همچنین راهکارهای مناسبی را به منظور پیشگیری و مدیریت این بیماری‌ها ارائه می‌دهند و از این طریق بسیار تاثیرگذار ظاهر می‌شوند.

مشاوره ژنتیک

تخمین ریسک‌ها و خطرها، کمک به درمان و انجام اقدامات درمانی مناسب، انجام نقش حمایتی از افراد و خانواده‌های آنها، رسیدن به تشخیص صحیح و درست و… از جمله مواردی هستند که مشاوران ژنتیک می‌توانند نقش بسزایی را در آنها ایفاء نمایند و بسیار موثر ظاهر شوند.

برای انجام مشاوره ژنتیک با تهران لب (1650) تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://tehranlab.com/test-and-genetics-counseling/

آزمایش هورمونی

آزمایش هورمونی به بررسی دقیق سطح هورمون‌های مختلف در خون می‌پردازد و اطلاعات اساسی را درباره توانایی باروری، وضعیت سلامت جنسی، تعادل هورمونی و مشکلات مرتبط با هورمون‌ها ارائه می‌نماید. انجام تست هورمونی به متخصصین در تشخیص و درمان اختلالات هورمونی کمک می‌نماید. سطح هورمون‌های اصلی از قبیل استروژن، تستوسترون، FSH، LH، پرولاکتین و AMH معمولا در آزمایش هورمونی اندازه‌گیری می‌شود.

در تست هورمونی زنان، میزان هورمون‌های تولید شده توسط غدد مهم زنان مورد ارزیابی و بررسی واقع می‌گردد. تیروئید، هیپوفیز، فوق کلیه و همچنین هورمون‌هایی که توسط تخمدان تولید می‌شوند، از جمله مواردی می‌باشند که در آزمایش هورمونی زنان مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای تشخیص مشکلاتی همچون ناباروری و یائسگی، انجام آزمایشات هورمونی بسیار حائز اهمیت و مهم می‌باشند.

برای انجام آزمایش هورمونی با تهران لب (1650) تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://tehranlab.com/departments/hormonology/

آزمایش هورمونی

تست PND

آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد یا آزمایش PND (Prenatal Genetic Diagnosis)، یک سری از آزمایشات پزشکی را شامل می‌شود که قبل از تولد و بر روی جنین انجام می‌شوند. هدف از انجام تست PND، ارزیابی و بررسی اختلالات ژنتیکی می‌باشد که ممکن است بتوانند به سلامتی جنین آسیب برسانند و سلامت آن را تهدید کنند. آزمایش PND، از آزمایشات غربالگری می‌باشد که احتمال بروز بیماری‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کند. در صورتی که نتایج تست‌های غربالگری غیرطبیعی باشند، تشخیص قطعی بیماری‌ها از طریق آزمایش‌های تشخیصی تهاجمی مانند آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای کوریونی (CVS) صورت می‌گیرد.

بیماری‌های ژنتیکی می‌توانند بر سلامت و کیفیت زندگی جنین و نوزاد تاثیرگذار باشند و مشکلات جدی را ایجاد نمایند. بیماری‌هایی مانند تالاسمی، سندرم داون، شکاف کام و لب و نواقص قلبی، از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توان قبل یا در زمان تولد آنها را تشخیص داد. انجام تست PND برای جلوگیری از این بیماری‌ها، بهترین گزینه می‌باشد و بسیار پراهمیت است. آزمایش PND یا تست تشخیص قبل از زایمان می‌تواند احتمال یا وجود اختلالات ژنتیکی را مشخص نماید و بسیار تاثیرگذار باشد.

انجام آزمایش‌ها و تست‌های تشخیصی قبل از تولد، می‌توانند خطراتی را داشته باشند و سبب عفونت، خونریزی و حتی سقط جنین شوند. به همین جهت انجام این تست‌ها، تنها در صورت ضرورت و با توجه به نظر و توصیه پزشک و مشاوره ژنتیک صورت می‌گیرد. تست PND یا آزمایش ژنتیک قبل از تولد در برخی موارد لازم است که انجام شود. این موارد عبارتند از:

  • مثبت بودن نتایج غربالگری
  • مادران باردار بالای 35 سال سن
  • والدین دارای بیماری‌های ژنتیکی غالب و یا اختلالات کروموزومی
  • سابقه داشتن فرزند مبتلاء به بیماری‌های ژنتیکی

آزمایش PND یا تشخیص پیش از تولد، شامل انجام چندین تست مختلف در بازه‌های سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری می‌شود. سونوگرافی و آزمایش خون نمونه‌هایی از این تست‌ها می‌باشند.

به این ترتیب با انجام آزمایش HPV، تست PND، آزمایش تعیین جنسیت، آزمایش DNA، مشاوره ژنتیک، آزمایش هورمونی و آزمایش پاپ اسمیر، که از مهمترین تست‌ها و خدمات قبل از دوران بارداری تا بعد از زایمان می‌باشند، می‌توان به حفظ سلامت مادر و جنین کمک نمود و اقدامات موثری را در صورت بیمار بودن آنها انجام داد.

برای انجام آزمایش هورمونی با تهران لب (1650) تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://tehranlab.com/departments/pnd/

به منظور انجام آزمایشات خود، انتخاب بهترین آزمایشگاه کمک می‌کند که تا از به روزترین امکانات و خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند شوید و در سریع‌ترین و درست‌ترین شکل ممکن از نتایج تست‌ها و چکاپ‌های خود مطلع شوید. آزمایشگاه تهران لب که به عنوان بهترین آزمایشگاه در تهران شناخته می‌شود، بهترین گزینه به همین منظور می‌باشد. برخورداری از امکانات فراوان و تجهیزات پیشرفته در کنار داشتن کادر متخصص و حرفه‌ای، به آزمایشگاه تهران لب در جهت ارائه بهترین خدمات آزمایشگاهی کمک می‌نماید. نتایج آزمایشات شما توسط تهران لب به دقیق‌ترین شکل ممکن ارائه می‌شود که این امر باعث اعتماد شما به نتایج آزمایشات خود می‌گردد.

نکته: برای اطلاعات بیشتر می توانید مقالات «9 آزمایش ضروری که بانوان قبل و بعد از بارداری باید انجام دهند» از سایت بازرگانی ماندگار، مقاله «محبوب ترین آزمایشگاه بانوان برای آزمایشات غربالگری حاملگی» از مجله زندگی سالم، مقاله «کلید موفقیت آزمایشگاه تهران لب به عنوان بهترین مرکز تست غربالگری و حاملگی بانوان باردار» از مجله کلید موفقیت و مقاله «چرا تهران لب بهترین آزمایشگاه بارداری تهران است؟» از مجله پزشکی تب مطالعه کنید.

7 نکته مهم برای سلامتی مادر و جنین قبل از بارداری تا بعد از زایمان

سوالات متداول

  1. آزمایشات پیش از بارداری تا بعد از زایمان، چه نقشی را در ارتقاء سلامت مادر و جنین ایفا می‌کنند؟

آزمایشات پیش از بارداری تا بعد از زایمان نقش بسیار مهمی را در پیشگیری، ارتقاء سلامت مادر و جنین و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها دارند. این آزمایشات به مادران امکان می‌دهند تا وضعیت سلامتی خود را مورد بررسی قرار داده و از آمادگی لازم برای بارداری بهره‌مند شوند. همچنین، با انجام آزمایشات قبل از بارداری، می‌توان از وقوع بیماری‌ها پیشگیری کرده و در صورت وجود مشکلات، اقدامات مناسب را برای مداخله و درمان به موقع آغاز کرد. از طرف دیگر، آزمایشات بعد از زایمان و در دوران بارداری نیز برای بررسی وضعیت سلامت جنین و مادر و انجام مراقبت‌های لازم بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشند.

مشاوره ژنتیک، آزمایش هورمونی و آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV، تست PND، آزمایش تعیین جنسیت، آزمایش DNA، که از مهمترین خدمات و تست‌های قبل از دوران بارداری تا بعد از زایمان می‌باشند.

  1. چرا انجام آزمایشات ژنتیک تشخیص پیش از تولد (PND) مهم می‌باشد؟

انجام آزمایشات ژنتیک تشخیص پیش از تولد یا آزمایش PND اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به ارزیابی و تشخیص اختلالات ژنتیکی که ممکن است به سلامتی جنین آسیب برسانند و سلامت آن را تهدید کنند، می‌پردازد. این آزمایشات از جمله آزمایشات غربالگری هستند که احتمال بروز بیماری‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند. در صورتی که نتایج تست‌های غربالگری غیرطبیعی باشند، تشخیص قطعی بیماری‌ها از طریق آزمایش‌های تشخیصی تهاجمی مانند آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای کوریونی (CVS) صورت می‌گیرد. این آزمایشات می‌توانند اختلالات ژنتیکی مانند تالاسمی، سندرم داون، شکاف کام و لب و نواقص قلبی را قبل یا در زمان تولد تشخیص دهند، که این امر به جلوگیری از این بیماری‌ها کمک می‌کند و بسیار پراهمیت است. اما باید توجه داشت که انجام این آزمایشات ممکن است خطراتی از جمله عفونت، خونریزی و حتی سقط جنین را به همراه داشته باشد، بنابراین تنها با توجه به نظر و توصیه پزشک و مشاوره ژنتیک، این آزمایشات صورت می‌گیرند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا